Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
#1433592
Lennarte, det är inte otillåtet (men är olämpligt om man inte har en trepolig säkring som bryter alla tre faserna vid fel), och det påverkar inte nollan då faserna är förskjutna, och påverkar därmed inte heller jordfelsbrytaren. Läs på om trefas så ser du att jag har rätt.
Det är längesen jag läste ellära, men såpass minns jag :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1433601
Ja, det är ju lite det som är vitsen med fler-fas. Hade faserna inte varit förkjutna hade vi inte kunnat få ut några 400V, och 3-fas motorer hade inte snurrat ett endaste varv :)

In i bostäderna(eller till fasadskåpet, om man har det så) har vi TN-C, dvs 4 kablar varav 3 är fas och en är nolla/jord(C=combined). Sen efter huvudsäkringarna(och mätaren) delar vi ofta upp nolla/jord till TN-S, där vi då får (S)eparat nolledare och jordledare. Detta görs enklast via en jordfelsbrytare, men i äldre anläggningar utan JFB kopplar man bara samman nollplinten och jordplinten i centralen. Då har man fortfarande separat jord och noll-ledare ut till uttagen, men det är egentligen samma ledare rent tekniskt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1433746
Amarace skrev:Lennarte, det är inte otillåtet (men är olämpligt om man inte har en trepolig säkring som bryter alla tre faserna vid fel),
Hade inte 3-polig brytare då, utan "vanliga" skruvproppar. Numera har jag en elcentral med 3-fas jordfelsbrytare. Men, jag tror inte (måste kolla det) att 3-fasuttaget och då även kompressorn (5,5 hk elmotor) är kopplade dit. Det går nog fortfarande direkt på huvudpropparna (via då 3 st 16A proppar)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1433809
Här har du en adapter som ger dig tre enfasuttag, fördelade på olika faser. Sådana kan man alltså ha.
Du har inga uttag som går direkt på huvudsäkringarna, utan de går (som du själv skriver) via några andra säkringar. Inte om det är korrekt installerat, i alla fall. Vad du kanske menar är att de inte dela säkring med andra uttag?

Det är idag tillåtet att säkra ett enfasigt uttag med 16 A, förutsatt att själva uttaget är godkänt för detta, samt att kabeln har minst 2,5 mm² area. Men det är bättre att montera ett CEE-uttag för 230 V 16 A i så fall. Det håller bättre för den belastningen under lång tid.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1434001
apersson850 skrev:Du har inga uttag som går direkt på huvudsäkringarna, utan de går (som du själv skriver) via några andra säkringar. Inte om det är korrekt installerat, i alla fall. Vad du kanske menar är att de inte dela säkring med andra uttag?
Kollade i går kväll, det det verkar som både uttaget och kompressorn går genom jordfelsbrytaren. Det går i alla fall en 5x2,5 mm² kabel från huvudpropparna (20A) till dom tre 16A propparna (dessa är "vanliga" porslins proppar) sedan går en likadan kabel därifrån till elcentralen (betydligt nyare montering) med en 25A 3-fas jordfelsbrytare. Denna elcentral monterades för golvvärmen i altangolvet. Det går en 5x2,5 mm² kabel därifrån till en liten central på altanen där det sitter en 2-polig 10A säkrings brytare till golvvärmen och en 1-polig 10A till en luft-luft värmepump.
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Kan du ge exempel på funktioner eller annat […]

Vi som beställt nya XC60

Snygg! Bra färgkombo med Dark.

Vi som beställt nya V60

8,99 och går snart ner. De har rörlig[…]