Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Seriös verkstad vs oseriös

SERIÖS VERKSTAD MED RUT (100 KR)
3
100%
OSERIÖS VERKSTAD (75KR)
Inga röster
0%
av vogeval
#1431875
om det fanns RUT avdrag hos verkstäder, hade du nyttjat det? låt säga att det kostar 100 kr efter RUT hos en seriös verkstad kontra 75 kr hos en oseriös, vad hade du valt. svara ovan
#1431890
Jag håller med Variosboy här. Om en verkstad har dragit på sig "stämpeln" att vara oseriös så borde det ju finnas fog och underlag för det också. Klagomål och välkända tvister mellan kund och verkstad (i kvällspressen t.ex) Det är ju den sämsta reklamen för en sådan verkstad. Sådana ställen skall "frysas ut".
#1431892
Hoppas verkligen inte att det blir mer ROT och RUT trixande. Sänk moms+arb.givaravifter istället. Blir sånt eländigt fuskande av såna här specialregler.
#1431893
Lär inte hända på en marknad där många redan håller högt pris och folk gladeligen betalar det ändå :)
#1432207
Jag ser ingen orsak till RUT/ROT för bilverkstäder. De behöver inte subventioneras via skattesedeln. Jag tror också att majoriteten av verkstäderna betalar korrekt skatt idag. Visst finns det undantag, speciellt bland småfirmor -- men det utgör inte en stor del av verkstadsbeståndet.

När det gäller hemstädning och byggverksamhet mot privatpersoner så har ROT/RUT drastiskt minskat den "svarta" andelen. Jag tycker att på det stora hela varit en lyckad reform -- även om det finns viss gränsdragningsproblematik.
#1432221
Därom tvistar de lärde. Enligt de rapporter/undersökningar jag har läst och hört om så har mängden svartarbete påverkats marginellt av rot/rut. Men det är nog svårt att gå in djupare på ämnet utan att snabbt hamna i diskussioner om politik! :-)
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]