Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1429622
Goddag.

Bytte bil till V90 för en vecka sedan. Har faktiskt jobbigt att parkera bilen i garaget(garagelänga). Har ca 6-10cm tillgodo så det är inte mycket.
Köpte en trafikspegel och tänkte att den skulle kunna placeras bra för att visa mer exakt hur långt fram jag kan köra fram. Men verkar inte hitta en bra placering för detta. Parkerings kameran i bilen ljuger lite så det känns lite osäkert, likaså sensorerna.

Har ni tips på hur jag kan göra för att se bättre hur långt fram jag kan köra å slippa gå ur bilen 2 ggr för att kontrollera å köra fram ynka centimetrar?

Tack.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

#1429630
När du är nöjd med bilens placering, lägg en regel eller liknande vid hjulen så man har något att "köra mot".
Sen hur man skall få den och ligga kvar är en annan sak... Kan/får man fästa den i golvet vore väl det bästa.
#1429631
Lägg som sagts en planka framför hjulen när bilen står rätt, sen låser du den framåt med två plankbitar framåt mot väggen (så kan den inte rära sig framåt), är det trävägg kan du även skruva fast i väggen.
#1429645
Jallemet skrev:Ett annat alternativ, jag har kört med innebandyboll i taket mot rutan.

Spegeln kan du vinkla 45° så du ser golvet och fronten,.eller skuffen om du backar in.
Så gjorde min kusins kompis pappa (krångligt det där) fast använde en tennisboll istället. Kusinen och hans kompis flyttade fram bollen ett par decimeter....det blev inte så bra när pappan kom och skulle köra in i garaget nästa gång. Men det var sent 60-tal, så det är nog preskriberat vid det här laget.
#1429658
Tackar för er input!

Backa in är uteslutet för behöver kunna få in hunden i bagaget

Smart där angående planka eller liknande som ett stopp, det är faktiskt fullt möjligt. Borde väl gå att spika fast den i asfalten med långa spik typ?

Kan inte montera något vid sidorna för där står andra bilar tyvärr. Så en vippbräda eller liknande går inte.
Däremot borde det gå att fästa tex en liten hängande boll som slår i men känns som brädvarianten är mer idiotsäker :)

Hinner ni komma på med andra bra tips innan helgen är slut så är det bara att klottra Så jäkla tråkigt att det skall vara så tajt framåt. Smygköra med automat med min första automat någonsin kräver en del träning å rutin

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

#1429660
Är nog inte helt bergsäker på hur detta ser ut. Krånglar nog till det i min tankeverksamhet Bild
Vart är gångjärnen fästa? Framför bilen, upptill på taket eller på sidan på en vägg? Bild
Rejser99 skrev:Själv har jag planer för en bräda monterat lodrätt på väggen på gångjärn. När brädan är i viloläge sticker den ut i nedtill. När man kör på den vickar den till och flippar ut överkanten, då vet man att man kört tillräckligt långt fram. Brädan är anpassad för att träffa främre nummerskylten.
Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]