Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1428951
Såg på nyheterna en bilägare vars batteri var på upphällning . Priset för att byta ut batteriet var 250000 kronor efter 7 år. Köpte han en ny bil istället var pristillägget 50000 kronor. Min undran är vad elbilarna kommer att ha för prisbild efter 7-8 år ?
Noll och inget värde alls ? Vem kommer att köpa en elbil som har 5 till 6 år och i så fall till vilket pris ?
#1428988
volvoc70cab skrev: ons 10 feb 2021, 08:09 Såg på nyheterna en bilägare vars batteri var på upphällning . Priset för att byta ut batteriet var 250000 kronor efter 7 år. Köpte han en ny bil istället var pristillägget 50000 kronor. Min undran är vad elbilarna kommer att ha för prisbild efter 7-8 år ?
Noll och inget värde alls ? Vem kommer att köpa en elbil som har 5 till 6 år och i så fall till vilket pris ?
Det finns gott om elbilar som är 5-6 år gamla, många har inte ens tappat 50% i pris.
Användarvisningsbild
av Funk
#1428993
Vissa garanterar full (?) funktion upp till X antal år så det borde vara märkesberoende. Volvo garanterar väl 8 år.. Vilket märke handlar det om ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#1429002
Handlar detta om en BMW, skumt i så fall då BMW har 8 års garanti på batteriet med minst 70% kapacitet... tror det gällde till 16000 mil..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#1429075
perin skrev: ons 10 feb 2021, 12:37
Funk skrev:Handlar detta om en BMW, skumt i så fall då BMW har 8 års garanti på batteriet med minst 70% kapacitet... tror det gällde till 16000 mil..

/Thomas
Ja, I3. Se 10:40 in i detta klipp https://www.svtplay.se/video/29749302/r ... start=auto
Ja prissättningen är ju som den är, men frågan är varför han skall byta.
Jag hade sålt bilen och bytt upp mig typ 8 årsmodeller. Om batteriet inte är tvärslut (och det kan det nog inte vara eftersom den inte går på garanti) , Dom borde ligga på runt 120-150 tusen i inbyte vilket är runt 60% värdeminskning på all denna tid. Det är inte så illa...och kommer med åtta års garanti till och några på själva bilen.
Priset på batterier är inte kul, men på en tio år gammal vanlig bil så innebär t.ex ett växellådsras eller en ny motor samma sak, det är inte eller knappt inte lönt att betala en verkstad för att fixa det.

Dock kan man ju undra hur han fått prisuppgift att ett batteribyte skulle kosta 70k när han köpte bilen..

/Thomas
av Lövet
#1429078
"Batteristatus 72.6% - inget fel på bilen. Mätarställning 15.300 mil" står det på prisförslaget (som för övrigt är full av hans personuppgifter men vem är jag att be SVT att tänka på GDPR...)
#1429135
Låter ju underligt att de inte har hela batteriet som reservdel utan att man måste köpa styckkomponenter och plocka isär hela batteriet och byta innanmätet. Blir ju alltid dyrare om man gör på det sättet. Tråkiga pengar oavsett, om man föredrar att behålla ens bilar länge bör man ju definitivt vara lite försiktig med vad man väljer.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]