Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1468708
Minns det var rabalder när det var nån som ville byta batteri i en ca. 10 år gammal BMW elbil, i3. Om jag minns rätt skulle det kosta mer än bilen var värd. Helt nytt komplett batteri i det fallet kostade ca. 250 tkr. Minns inget mer om det fallet och vad orsaken var till batteribytet. Men som med äldre förbränningsmotorbilar, sällan man byter till ny förbränningsmotor, byter man blir det väl i regel till en bättre beg. motor. Kan finnas beg. originalbatterier till rena elbilar där batteriet har hyfsat med kapacitetsmöjlighet kvar, det borde väl funka rätt bra och man kommer nog undan hyfsat billigt då. Rena elbilar har väl inte funnits så jättemånga år så byte av drivbatteri kan väl knappast vara nåt som är vanligt ännu? Nu sägs det visserligen att elbilar kan bli rätt gamla så ett batteribyte under bilens livslängd kanske kan bli aktuellt. Så priset på batteri kan vara intressant även om jag som lekman gissar att byte av drivbatteri i rena elbilar nog blir rätt ovanligt. I synnerhet om/när vi får elbilar som kan köras uppåt 80-100 mil på en laddning. Då kan en kapacitetsminskning på drivbatteriet med åldern vara rätt rejäl men man ändå har ganska lång räckvidd på el.
På laddhybrider lär väl batteribyten bli än mer sällsynt med tanke på att de har förbränningsmotor som man förstås fortsätter köra på om hybridbatteriet blir dåligt om bilen är gammal.
/Bo
#1468742
bem skrev: tis 12 okt 2021, 02:52 Men som med äldre förbränningsmotorbilar, sällan man byter till ny förbränningsmotor, byter man blir det väl i regel till en bättre beg. motor.
/Bo
Ska bli spännade och se om din liknelse slår igenom eller ej.

Min erfarenhet är att motorbyte i vanliga bilar beror på motorras till 99,9%, inte pga räckvidd . (om de nu inte är VEA bilar med konstruktionsfel) Har inte motorn rasat så får den driva bilen tills den skrotas i normalfallet även om bilen blir både 20-30-40 år gammal.

Kommer man byta batteri på samma sätt ? Det är väl inte pga ras man byter batteri antar jag, utan på grund av ålder och minskade kapacitet i batteriet det blir byte, om det nu byts alls.

Så svårt att jämför de två olika scenario.
Användarvisningsbild
av bem
#1468751
VolvoB20,
Ja min jämförelse kanske halta lite men elmotorn på en elbil är ju så pass okomplicerad att haveri på den är ganska osannolikt. Det blir väl drivbatteriet det skulle hända nåt med och man ev. byter då, troligen som du säger för att det är för liten kapacitet kvar p.g. av ålder och bruk. Ju fler laddningar och desto högre ström man laddar med ju mer "sliter" det på batteriet, i alla fall lithiumbatterier. Och tidens tand försämrar batteriets kapacitet så sakteliga.
Vi får väl se om några år när elbilsflottan börjar bli åldrad hur vanligt det blir att byta drivbatteriet i en ren elbil. Jag gissar ganska få kommer göra det såvida det är ganska billigt då. På laddhybrider väldigt få batteribyten tror jag men vem vet, det finns ju förbränningsmotor köra slut på i en sån så...
/Bo
av Lövet
#1468852
bem skrev:Minns det var rabalder när det var nån som ville byta batteri i en ca. 10 år gammal BMW elbil, i3. Om jag minns rätt skulle det kosta mer än bilen var värd. Helt nytt komplett batteri i det fallet kostade ca. 250 tkr. Minns inget mer om det fallet och vad orsaken var till batteribytet.
Anledningen till bytet var att kapaciteten i batteriet hade sjunkit till i storleksordningen 70-75%. Bilen fungerade fortfarande annars normalt. Lite otur måste ägaren ha haft eftersom han hade den sedan ny och inget i själva artikeln kunde avslöja varför bilen tappat mer kapacitet än genomsnittet. Med tanke på att han verkar ganska ensam så är det förstås lika tråkigt för honom men det visar mer på att batteribilar håller väldigt bra än tvärtom. Såvitt jag vet i Sverige är han rätt ensam om sitt problem. Jag vet en äldre Tesla Roadster som också behövt byta batteri men det berodde på slarv från ägaren, han åkte iväg i 5 månader utan att stoppa i sladden. Det funkar inte att lämna batteribilar helt utan laddning.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]