- tis 12 okt 2021, 02:52
#1468708
Minns det var rabalder när det var nån som ville byta batteri i en ca. 10 år gammal BMW elbil, i3. Om jag minns rätt skulle det kosta mer än bilen var värd. Helt nytt komplett batteri i det fallet kostade ca. 250 tkr. Minns inget mer om det fallet och vad orsaken var till batteribytet. Men som med äldre förbränningsmotorbilar, sällan man byter till ny förbränningsmotor, byter man blir det väl i regel till en bättre beg. motor. Kan finnas beg. originalbatterier till rena elbilar där batteriet har hyfsat med kapacitetsmöjlighet kvar, det borde väl funka rätt bra och man kommer nog undan hyfsat billigt då. Rena elbilar har väl inte funnits så jättemånga år så byte av drivbatteri kan väl knappast vara nåt som är vanligt ännu? Nu sägs det visserligen att elbilar kan bli rätt gamla så ett batteribyte under bilens livslängd kanske kan bli aktuellt. Så priset på batteri kan vara intressant även om jag som lekman gissar att byte av drivbatteri i rena elbilar nog blir rätt ovanligt. I synnerhet om/när vi får elbilar som kan köras uppåt 80-100 mil på en laddning. Då kan en kapacitetsminskning på drivbatteriet med åldern vara rätt rejäl men man ändå har ganska lång räckvidd på el.
På laddhybrider lär väl batteribyten bli än mer sällsynt med tanke på att de har förbränningsmotor som man förstås fortsätter köra på om hybridbatteriet blir dåligt om bilen är gammal.
/Bo
På laddhybrider lär väl batteribyten bli än mer sällsynt med tanke på att de har förbränningsmotor som man förstås fortsätter köra på om hybridbatteriet blir dåligt om bilen är gammal.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.