Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1426599
Lövet skrev:
Tomas88 skrev:
lennarte skrev: lör 30 jan 2021, 09:31 Tesla och likna behöver 32A
Va! Varför skulle den behöva det?
Mycket få som har 32A huvudsäkring hemma.
"Behöver" gör den inte. Men den har säkert 22kw ombordladdare och kan därmed ta emot 32A. Jag har laddat ett par Model S hemma med min 16A laddare och det går bra men det tar förstås längre tid bara. Väldigt litet problem eftersom man laddar över natten och batterierna är sällan helt tomma.
Behöver var kanske fel ord, men vid snabbladdning är det 32A som gäller. Elbil är inte aktuellt för våran del, men jag vill hålla mig "upp to date"
av JEriksson
#1426607
lennarte skrev: lör 30 jan 2021, 19:50
Lövet skrev:
Tomas88 skrev:
Va! Varför skulle den behöva det?
Mycket få som har 32A huvudsäkring hemma.
"Behöver" gör den inte. Men den har säkert 22kw ombordladdare och kan därmed ta emot 32A. Jag har laddat ett par Model S hemma med min 16A laddare och det går bra men det tar förstås längre tid bara. Väldigt litet problem eftersom man laddar över natten och batterierna är sällan helt tomma.
Behöver var kanske fel ord, men vid snabbladdning är det 32A som gäller. Elbil är inte aktuellt för våran del, men jag vill hålla mig "upp to date"

32A är inte snabbladdning, det ger max 22 kWh. det är också växelström som i bilens inbyggda ombord laddare omvandlar växelströmmen (AC) till likström som går in i batteriet.

När det gäller snabbladdning (DC) börjar det på 50 kWh (som numera inte är speciellt snabbt) är det likström som kopplas in direkt mot batteriet.
Strömstyrkan för en 50 kWh DC-laddare är 400 V och 125A
Det är inte heller samma typ av kontakt för AC respektive DC laddning.
De flesta ensamma snabbladdningsstolpar från Bee, EON, Vattenfall mm ger 50 kWh och sedan finns det lite olika nya standarder upp till 350 kWh.
av Lövet
#1426609
32A är snabb laddning dock. Viktigt mellanslag ;-)
För att ladda nattetid är det i överkant även om man har en Tesla med stort batteri. Men kan man så absolut, tveksamt om det är värt uppsäkringen dock.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1426665
Lövet skrev:32A är snabb laddning dock. Viktigt mellanslag ;-)
Joo, det är en viss skillnad mellan snabbladdning och snabb laddning.
Snabbladdning fanns/finns på större typ verkstads batteriladdare. Där kunde vi "trycka i" 50 kanske 100A i vanliga blybatterier. Dock inte till "vanlga" bilbatterier utan det var för större entrepenadmaskiner, traktorer och liknande. Dom allra stötsta (typ Caterpiller) hade dock en 2-cyl. 2-T motor som startmotor. Fick man bara igång den så kunde man "köra på starten" tills bensinen tog slut :-D :-D
Detta var i skarven -60 - -70-talet och maskinerna jag (vi) jobbade med då var inte precis nya.......
Användarvisningsbild
av Funk
#1426677
Att komma ihåg, det kostar en bra slant att ha säkrat upp kåken mot nätleverantör om man skall ladda snabbt. Grannen fick en prisuppgift på +100% (+8000:-/år). Nu var det väl troligen från 25-50A huvudmatning, men om man nöjer sig med 35A så måste man ju ändå lägga till lastbalanserare som får jobba flitigt för att det skall fungera .

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1426710
Även 32-35A kostar flis, dom flesta hushåll har inte huvudledning grov nog för att klara några 30+A, så då måste den bytas också. Många hushåll(främst äldre) klarar inte ens av 25A, och bara gå från 20A till 25A är en betydande prisskillnad hos dom flesta bolag.

På tal om det... Borde ta och ringa mitt bolag och se om min kåk klarar 25A... När jag säkrade upp från 16A till 20A för ~15år sedan var dom lite tveksamma men kunde inte ge ett klart svar :bored:
För den intresserade så har jag "standard"(på lite äldre anläggningar iaf) 6mm2 huvudledning, dock väldigt kort avstånd till knutningspunkten. Största problemet är att, som i många äldre hus/anläggningar, så går huvudledningen under huset och upp bra precis i mitten av huset, så det är ju inte "bara" att byta ledningen som på nyare hus med skåpet utanför huset :-(
Användarvisningsbild
av poseidon
#1427022
Lövet skrev: lör 30 jan 2021, 13:32
poseidon skrev:Om jag tar hit elektriker och installerar ett schuckouttag direkt från Elskåpet ute på egen säkring så skall det va ok?
Ja det är det. Men om du ska ändå göra det jobbet borde du ta i lite mer och dra för trefas. Det kostar inte så många kronor till men du får en helt annan laddningskapacitet. Nästa bil kanske är helt elektriskt och då får du göra om allting igen om du inte dragit 5g2.5 minst. Kravet på egen matning och avsäkring är detsamma. Själva uttaget och kabeln är en så extremt liten del av kostnaden.

Jag laddar min elbil från ett CEE 16A 400v uttag och har inte saknat laddbox en enda gång. Jag styr laddningen via bilens timer, eller rättare sagt, Tibber appen styr laddningen via bilens timer. Lastbalanseringen består av att jag inte lagar mat och använder tvättmaskinen nattetid, dvs manuellt.
Bild
Bild
Passar Volvos laddkabel i ett sånt här uttag du länkar till?
Alltså vad är det för ände på "icke bil delen" av sladden?
av Lövet
#1427046
Det lär vara Schuko i volvoladdaren. Dvs den blå luckan på uttaget.
Användarvisningsbild
av Funk
#1427074
Lövet skrev:Det lär vara Schuko i volvoladdaren. Dvs den blå luckan på uttaget.
Som tillbehör/tillval finns även original kabel med CCE kontakter, både enfas (blå) och trefas (röd). Så vill man bara ladda direkt från uttag till bil utan laddbox på ett säkert sätt (kontaktmässigt) så är det ju en lösning.

/Thomas
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]