Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
#1426448
Sitter å surfar runt på alternativ till en dyr laddstople för min kommande laddhybrid.

Vad är det som är så speciellt med dessa som gör att de kostar 10 tkr efter bidrag?

Kan jag be en elektriker dra fram ett uttag från elskåpet istället?

Vad behöver jag veta innan jag beställer något?

Bilen som skall laddas är en XC60.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1426456
Vet inte så mycket om just elbilar, än :-( Men vad gället det elektriska, så beror det på vilken hvudsäkring du har. En "laddstation" är intilligent så den kan minska laddströmmen till bilen när du t.ex använder spis, ugn, tvättmaskin samtidigt också. Vanligt på nyare hus är (ofta) 16A huvudsäkring. Äldre hus har ofta 20A, på -60-talet och äldre ofta 25A. 16A, 3-fas uttag är det som gäller, även om du säkert kan ladda med 1-fas 10A också. Tesla och liknande behöver 32A
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av SubMarine
#1426459
Alla laddboxar stödjer inte övervakning av husets förbrukning, så är det en förutsättning så bör du se till att just laddboxen du införskaffar stödjer det. Laddboxen gör inte så mycket mer än att den har kommunikation med bilen så att spänningen till uttaget först slås på när bilen sagt okej, samt att boxen brukar kunna sätta en gräns för hur mycket ström bilen får ladda med. Har man en box med flera ladduttag så brukar boxen kunna lastbalansera så att båda uttagen håller sig under säkringens gräns.
av JEriksson
#1426473
När det gäller ett vanligt Schuko-uttag så skall man vara medveten om att det inte är byggda för att leverera maxström (mer än 10 A) under längre tid, därför rekommenderas att använda en laddbox istället som i princip är ett "glorifierat" eluttag. En laddbox är som sagt byggd för att klara högre strömmar under längre tid.

Om man tänker använda sig av ett Schuko-uttag för laddning så är min åsikt att man drar fram en separat kabel direkt från en elcentral och med separat avsäkrad säkring. Varför då undrar en del, och anledningen till detta är att man vet inte hur det är kopplat och vilka andra enheter som finns innan strömmingen kommer till uttaget (eller efter). För varje kopplingsdosa som strömmen passerar innan uttaget finns det en potentiell risk för överströmmar med värmeutveckling som följd och risk för brand.
Man skall aldrig använda skarvsladdar, grenuttag eller timers för en laddkabel, anledningen är att i kontakten till en laddkabel bör det sitta sensorer som "pratar" med klumpen på laddkabeln som känner av om det blir för varmt och stänger av laddningen, har man en skarvkabel så sätter man den ur funktion.
Sedan bör man också efter någon timmes laddning känna på kontakten och eluttaget om det är varmare än normalt. Är det varmare så har man ett problem.

Därför är min rekommendation att installera laddbox då den är byggd för att klara strömmar bättre.
Även om man har en plug-in som bara har 1-fas ombordladdare och installerar en laddbox så tycker jag att man skall installera en 3-fas laddbox för att vid nästa bil är det troligen att man går fullt ut till 100% el och då vill man ha en bil med 3-fas ombordladdare.

Som någon annan skrev då gällande lastbalansering, oavsett hur man löser detta måste laddboxen "prata" med något som mäter inkommande strömmen vid huvudsäkringen och det finns flertalet olika sätt som andra säkert kan bättre än mig. Dock en sak gällande laddbox är att man enligt säkerhetsföreskrifterna då behöver en annan typ av jordfelsbrytare, en typ B som känner av lägre krypströmmar än den normala typ A. Inte alla laddboxar har denna inbyggd, den jag har som är enkel och prisvärd är en Eease har typ B inbyggd.

Sen diskussionen om vilken huvudsäkring man behöver lägger jag mig inte i, det är så beroende på alla andra förutsättningar man har. Vet personer som laddar mycket och har 19A till de som knappt laddar hemma och har 25A.
Jag själv har 20A huvudsäkring och har aldrig dragit en huvudsäkring men styr så vi laddningen till natten för att vara klar till kl 7 på morgonen. Sen laddar vi inte båda bilarna samtidigt heller då vi inte har detta behov.

Långt inlägg, men det är inte lätt att skriva kortfattat heller i ett komplext ärende som har många infallsvinklar...
av Lövet
#1426507
poseidon skrev:Om jag tar hit elektriker och installerar ett schuckouttag direkt från Elskåpet ute på egen säkring så skall det va ok?
Ja det är det. Men om du ska ändå göra det jobbet borde du ta i lite mer och dra för trefas. Det kostar inte så många kronor till men du får en helt annan laddningskapacitet. Nästa bil kanske är helt elektriskt och då får du göra om allting igen om du inte dragit 5g2.5 minst. Kravet på egen matning och avsäkring är detsamma. Själva uttaget och kabeln är en så extremt liten del av kostnaden.

Jag laddar min elbil från ett CEE 16A 400v uttag och har inte saknat laddbox en enda gång. Jag styr laddningen via bilens timer, eller rättare sagt, Tibber appen styr laddningen via bilens timer. Lastbalanseringen består av att jag inte lagar mat och använder tvättmaskinen nattetid, dvs manuellt.
Bild
Bild
av Lövet
#1426583
Tomas88 skrev:
lennarte skrev: lör 30 jan 2021, 09:31 Tesla och likna behöver 32A
Va! Varför skulle den behöva det?
Mycket få som har 32A huvudsäkring hemma.
"Behöver" gör den inte. Men den har säkert 22kw ombordladdare och kan därmed ta emot 32A. Jag har laddat ett par Model S hemma med min 16A laddare och det går bra men det tar förstås längre tid bara. Väldigt litet problem eftersom man laddar över natten och batterierna är sällan helt tomma.
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]