Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1427358
Då är ju problemet löst, då bryts strömmen när belastningen blir för stor eller om det skulle bli "dålig kontakt". :-) :-) Du kan då ladda med 16A (3700 W = 3,7 kW) i någon timme innan det "stängs av"
Användarvisningsbild
av Funk
#1427383
lennarte skrev:Då är ju problemet löst, då bryts strömmen när belastningen blir för stor eller om det skulle bli "dålig kontakt". :-) :-) Du kan då ladda med 16A (3700 W = 3,7 kW) i någon timme innan det "stängs av"
Dessa kablarna fungerar visst inte riktigt så exakt, men så länge värmen är i stickproppen eller reglerdosan så fungerar det tydligen. Max laddström i dessa kablar är lite lägre än de med manuellt ställbar laddström. De gamla oövervakade klarade 13A (16A uttag) de nyare max 10A har jag för mig..
Sådan kabel följer en specifik IEC standard, men bilen accepterar allt upp till oövervakad 16A med annan kabel. Och alla bilar/märken levereras ju inte heller med denna typ av kabel.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
#1427385
Saxat från Volvo XC40 TE manual:

Temperaturövervakning av laddkabeln

Uppdaterad 2020-01-21

För att bilens hybridbatteri ska laddas säkert varje gång, har laddkabelns kontrollenhet samt stickkontakt inbyggda övervakningsanordningar av temperaturen.
Temperaturövervakningen sker dels i kontrollenheten och dels i stickkontakten.
OBS
Volvo rekommenderar en laddkabel enligt IEC 62196 och IEC 61851 som stöder temperaturövervakning.
Övervakning i kontrollenheten
Laddningen stängs av om temperaturen i kontrollenheten blir för hög, detta för att skydda elektroniken. Det kan t.ex. ske vid hög yttertemperatur och/eller kraftigt solljus direkt på kontrollenheten.
Övervakning i stickkontakten
Om temperaturen i strömkällan, till vilken laddkabeln är kopplad, blir för hög reduceras laddströmmen. Om temperaturen överstiger en kritisk gräns avbryts laddningen helt.
Viktigt
Om temperaturövervakningen automatiskt har sänkt laddströmmen vid upprepade tillfällen och laddningen avbrutits måste orsaken till överhettningen utredas och åtgärdas.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1427386
Lövet skrev: tis 02 feb 2021, 19:59
VolvoB20 skrev:Och montera Schuko utaget på en brandsäker platta och inte på en husvägg i trä så slipper man vara orolig för brandrisken. Blir kontakten överhettad och brinner upp så är det ju bara att skruva dit en ny. Så kan du sova lungt även utan laddbox.
Det viktiga är kabeldragningen, att man inte kombinerar gruppen med något annat. Då kan det ju brinna i något som sitter på en helt annan plats om man har otur. Så egen kabeldragning, bra montering och jordfelsbrytare så får man god säkerhet.
Självklart är ju kabeldragningen viktig, men den är ju lika viktig ovasett om du kör laddbox, schuko eller trefas.

Men om du avsluar kabeln med en schuko som inte riktigt är gjord för stora stömmar under lång tid så skulle i alla fall jag väja att sätta fast den på en brandsäker platta och inte på hustes trävägg- Det skulle få mig att sova bättre i alla fall. Har haft sådana utag till motorvärmare som brunnit upp och det var ju enklet att skruva dit ett nytt bara då de satt på en metallplatta så intet annat kunde ta fyr.
av Lövet
#1427388
VolvoB20 skrev:Men om du avsluar kabeln med en schuko som inte riktigt är gjord för stora stömmar under lång tid så skulle i alla fall jag väja att sätta fast den på en brandsäker platta och inte på hustes trävägg- Det skulle få mig att sova bättre i alla fall. Har haft sådana utag till motorvärmare som brunnit upp och det var ju enklet att skruva dit ett nytt bara då de satt på en metallplatta så intet annat kunde ta fyr.
Jag är enig. Men det luriga verkar vara att det inte nödvändigtvis brinner i den schukon som är ansluten utan den tidigare eller senare i gruppen. Ska man dra ny grupp är det väl lika bra att avsluta den med något vettigare än Schuko ;-) Men jag är är med dig, egen kabelbdragning plus vettig montering så kommer man väldigt långt. Det här är inte så avancerat som många (främst företag) få det att framstå. De är ju sugna på bidragen...
av Lövet
#1439738
Då får vi börja räkna ner till garaget brinner ner då. ;-) För det är ju det som ”experterna” säger ska hända hela tiden om man inte köper en svindyr laddbox.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1439760
Jag köper att det finns brandrisk med ett vanligt eluttag som går via massor av kopplingsdosor å annat.
Men säkrar man av och har inget emellan uttag och säkring så skall det va oproblematiskt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1439770
poseidon skrev:Jag köper att det finns brandrisk med ett vanligt eluttag som går via massor av kopplingsdosor å annat.
Men säkrar man av och har inget emellan uttag och säkring så skall det va oproblematiskt.
Jag håller dig. Sedan får "experter" säga vad dom vill. Det enda som kan "ställa till det" är om du har 16A säkring som huvudsäkring och 16A säkring på detta uttag då kan huvudsäkringen gå vid hög belastning. Men det händer inte mer än att frugan blir "förbannad" om typ diskmaskin, tvättmaskin, spis eller sådant stannar för att du "tankar" bilen :-o :-D

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]