Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1427102
Funk skrev: CCE kontakter, både enfas (blå) och trefas (röd).
Ja de är ju bättre absolut
av mikebike
#1427121
Lövet skrev: lör 30 jan 2021, 19:09
Tomas88 skrev:
lennarte skrev: lör 30 jan 2021, 09:31 Tesla och likna behöver 32A
Va! Varför skulle den behöva det?
Mycket få som har 32A huvudsäkring hemma.
"Behöver" gör den inte. Men den har säkert 22kw ombordladdare och kan därmed ta emot 32A. Jag har laddat ett par Model S hemma med min 16A laddare och det går bra men det tar förstås längre tid bara. Väldigt litet problem eftersom man laddar över natten och batterierna är sällan helt tomma.
Nej, min Tesla har 11kW ombordladdare.
Igår laddade jag från 16.00 till 21.30 i MoS (köpcentrum) och bilen tog emot 62kWh = 455km.
D.v.s. från nästan tomt till nästan fullt på 5,5 timmar. ;-)
av Lövet
#1427142
Model Onboard Charger Recommended circuit breaker for Wall Connector installation
Model S
(Performance, Long Range Plus)
Model 3
(Performance, Long Range)
Model X
(Performance, Long Range Plus)
Model Y
(Performance, Long Range) 11.5 kW
(48 amp) 60 amp circuit breaker
Model 3 Standard Range Plus 7.7 kW
(32 amp) 40 amp circuit breaker

Ingen verkar ha större än 11kw. Lite oväntat. Etron kan fås med 22kw exemplvis. (Håller dock med dig att det här med snabb laddningstid enbart är ett problem på papperet)
av mikebike
#1427143
Lövet skrev: tis 02 feb 2021, 13:48 Model Onboard Charger Recommended circuit breaker for Wall Connector installation
Model S
(Performance, Long Range Plus)
Model 3
(Performance, Long Range)
Model X
(Performance, Long Range Plus)
Model Y
(Performance, Long Range) 11.5 kW
(48 amp) 60 amp circuit breaker
Model 3 Standard Range Plus 7.7 kW
(32 amp) 40 amp circuit breaker

Ingen verkar ha större än 11kw. Lite oväntat. Etron kan fås med 22kw exemplvis. (Håller dock med dig att det här med snabb laddningstid enbart är ett problem på papperet)
Det finns gamla Model S som har 22kW, men 11kW räcker långt.
Jag har 3,7kW på jobbet och det är i minsta laget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1427211
JEriksson skrev: lör 30 jan 2021, 11:00 När det gäller ett vanligt Schuko-uttag så skall man vara medveten om att det inte är byggda för att leverera maxström (mer än 10 A) under längre tid, därför rekommenderas att använda en laddbox istället som i princip är ett "glorifierat" eluttag. En laddbox är som sagt byggd för att klara högre strömmar under längre tid.

Om man tänker använda sig av ett Schuko-uttag för laddning så är min åsikt att man drar fram en separat kabel direkt från en elcentral och med separat avsäkrad säkring. Varför då undrar en del, och anledningen till detta är att man vet inte hur det är kopplat och vilka andra enheter som finns innan strömmingen kommer till uttaget (eller efter). För varje kopplingsdosa som strömmen passerar innan uttaget finns det en potentiell risk för överströmmar med värmeutveckling som följd och risk för brand.
Och montera Schuko utaget på en brandsäker platta och inte på en husvägg i trä så slipper man vara orolig för brandrisken. Blir kontakten överhettad och brinner upp så är det ju bara att skruva dit en ny. Så kan du sova lungt även utan laddbox.
av Lövet
#1427222
VolvoB20 skrev:Och montera Schuko utaget på en brandsäker platta och inte på en husvägg i trä så slipper man vara orolig för brandrisken. Blir kontakten överhettad och brinner upp så är det ju bara att skruva dit en ny. Så kan du sova lungt även utan laddbox.
Det viktiga är kabeldragningen, att man inte kombinerar gruppen med något annat. Då kan det ju brinna i något som sitter på en helt annan plats om man har otur. Så egen kabeldragning, bra montering och jordfelsbrytare så får man god säkerhet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1427237
Ni pratar mycket om Schuko och om dess (brist på) belastningstålighet, det finns ju 1-fas CCE (blå kontakt) också (som skrivits om innan) och dom tål kontinuerligt 16A. Det och 2,5 mm² 3-ledare kabel är det enda som är tillåtet på många ställen när det gäller båthamnar, ställplatser och ibland på vinter campingplatser.
av Lövet
#1427259
lennarte skrev:Ni pratar mycket om Schuko och om dess (brist på) belastningstålighet, det finns ju 1-fas CCE (blå kontakt) också (som skrivits om innan) och dom tål kontinuerligt 16A. Det och 2,5 mm² 3-ledare kabel är det enda som är tillåtet på många ställen när det gäller båthamnar, ställplatser och ibland på vinter campingplatser.
Helt klart är de en stor förbättring. Dock kan jag inte se att det är så vanligt att hitta laddare med den anslutningen. Det brukar vara Schuko eller CEE 400V som de levereras med. Visst, det går ju att byta ut själva stickproppen till en CEE 230 om man vill själv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1427300
Lövet skrev:Helt klart är de en stor förbättring. Dock kan jag inte se att det är så vanligt att hitta laddare med den anslutningen.
Händig karl, eller ännu hellre en elektriker. Det är inga problem att byta stickpropp på en förlägningskabel. Om en elektriker såtter upp ett 1-fas blått uttag, kan han ju byta stickproppen på laddkabeln. Nackdelen är klart att man får ha 2 st 230V laddkablar. Jag har en "övergångskabel" till båten när den står hemma på gården. Ingen bra lösning om det som är inkopplat "kräver" 16A, men jag har "bara" 10A i elskåpet i båten så det går inte att "trycka in" 16A.
Har en 900W kupevärmara och min Ctek kopia 8A batteriladdare på under vintern. Så det blir aldrig så hög ström
Användarvisningsbild
av Funk
#1427341
Jag skall inte säga att jag är expert, men har hört att på Volvos (och andra?) övervakade kablar kan man tydligen inte byta kontakt då det är en tempgivare inbyggt . Det finns kabelsystem med utbytbara anslutningar från Juice Booster, men dom är svindyra.

/Thomas
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]