- lör 30 jan 2021, 11:00
#1426473
När det gäller ett vanligt Schuko-uttag så skall man vara medveten om att det inte är byggda för att leverera maxström (mer än 10 A) under längre tid, därför rekommenderas att använda en laddbox istället som i princip är ett "glorifierat" eluttag. En laddbox är som sagt byggd för att klara högre strömmar under längre tid.
Om man tänker använda sig av ett Schuko-uttag för laddning så är min åsikt att man drar fram en separat kabel direkt från en elcentral och med separat avsäkrad säkring. Varför då undrar en del, och anledningen till detta är att man vet inte hur det är kopplat och vilka andra enheter som finns innan strömmingen kommer till uttaget (eller efter). För varje kopplingsdosa som strömmen passerar innan uttaget finns det en potentiell risk för överströmmar med värmeutveckling som följd och risk för brand.
Man skall aldrig använda skarvsladdar, grenuttag eller timers för en laddkabel, anledningen är att i kontakten till en laddkabel bör det sitta sensorer som "pratar" med klumpen på laddkabeln som känner av om det blir för varmt och stänger av laddningen, har man en skarvkabel så sätter man den ur funktion.
Sedan bör man också efter någon timmes laddning känna på kontakten och eluttaget om det är varmare än normalt. Är det varmare så har man ett problem.
Därför är min rekommendation att installera laddbox då den är byggd för att klara strömmar bättre.
Även om man har en plug-in som bara har 1-fas ombordladdare och installerar en laddbox så tycker jag att man skall installera en 3-fas laddbox för att vid nästa bil är det troligen att man går fullt ut till 100% el och då vill man ha en bil med 3-fas ombordladdare.
Som någon annan skrev då gällande lastbalansering, oavsett hur man löser detta måste laddboxen "prata" med något som mäter inkommande strömmen vid huvudsäkringen och det finns flertalet olika sätt som andra säkert kan bättre än mig. Dock en sak gällande laddbox är att man enligt säkerhetsföreskrifterna då behöver en annan typ av jordfelsbrytare, en typ B som känner av lägre krypströmmar än den normala typ A. Inte alla laddboxar har denna inbyggd, den jag har som är enkel och prisvärd är en Eease har typ B inbyggd.
Sen diskussionen om vilken huvudsäkring man behöver lägger jag mig inte i, det är så beroende på alla andra förutsättningar man har. Vet personer som laddar mycket och har 19A till de som knappt laddar hemma och har 25A.
Jag själv har 20A huvudsäkring och har aldrig dragit en huvudsäkring men styr så vi laddningen till natten för att vara klar till kl 7 på morgonen. Sen laddar vi inte båda bilarna samtidigt heller då vi inte har detta behov.
Långt inlägg, men det är inte lätt att skriva kortfattat heller i ett komplext ärende som har många infallsvinklar...
På uppfarten: Efter drygt 4 år utan Volvo så står det numera även en XC60 D4 AWD -16 med Polestar som komplement till de 2 st elektrifierade bilarna från Tyskland på uppfarten.
Senast sålda Volvo-bilar... V70 D4 Classic Sport -16 Polestar , 780 -87 , S60 2,4 -08 , XC70 D5 -07 , V50 T5 -05 , S60 T5 -01 V70 -04 , S70 -99 , S70 GLT -98 , V70 GLT-98 , 850 GLT -83 , 745 16V -90 , 244 GLT -88B