Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1426839
Kört med båda varianterna. Bla biltemas längre upp I tråden. Se bara till att det finns kräm nog i 12v uttaget.

Många strömadapters till laptops är inte kräsna på ingående spänning. Det sitter bara en likriktare som laddar upp en kondensator. Det är inga känsliga saker.. Sedan sitter switchelektronik som driver en lite högfrekvenstrafo.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1426887
Micce1980 skrev:av Micce1980 » Igår, 13:10
Visste väl att det skulle finnas kunskap här i ett ärende som jag är halvt handikappad i typ.

Så en inverter som det länkas till ovan gör att det fungerar, även till framtida laptops? Är inte främmande för att köpa en laddare som enbart fungerar till denna om det är till ett ok pris
Det är exakt en sådan AC laddare jag ersatte med den Kensington DC laddare jag skrev om innan. Använde den dock aldrig (vad jag kommaer ihåg, provade bara att det funkade) i bilen, men den funkade kanon i båten.
Det finns omvandlare med ren sinusvåg också, men dom är betydligt dyrare.
Har en 1000W omvandlare i båten, med 2 st 230 AC uttag. Fungerar till slipmaskin, min lilla damsugare m.m. Men glöm cigg.uttag, den kräver 80A 12VDC för att få ut 4A 240VAC. Den har "trappstegsvåg" som är mer lik en sinusvåg. Kablarna till omvandlaren har samma kabelarea som till båtmotorns startmotor. Har aldrig provat ladda laptopen med denna
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1451104
Henkan skrev:Jag har en sån där omvandlare från Biltema som Steffe3 tipsade om. Jag har testat att ladda en HP EliteBook av senare modell och en MacBook Pro. Det funkar inte, den är för klen.

Man bör ha en inverter med ren sinusvåg till en dator t.ex. en sån här:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 0-w-p44438
Kom och tänka på detta igen nu och dehar 45% rabatt på den just nu så passar på att ta hem en att testa :)

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]