Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1426399
Har börjat spåna på en möjlighet att då och då på långturer kunna ansluta en dator till bilens elnät för att kunna ladda den. Det är inte så ofta så den tas bara med vid behov och tänker att den då ansluts till ett cigguttag. Någon som sitter på ett bra tips? :-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1426411
Jag gjorde något liknande med en omvandlare från Kjell&co. Min dator behövde 18 volt, så det gick inte att ansluta direkt till 12 voltsuttaget.

Jo ganska klumpigt men det var för 10 år sedan. Tror ändå det blir den billigaste lösningen. Sedan kan man använda 230 volt till att ladda kamerabatterier och andra lågförbrukande apparater.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1426423
Det här beror ju helt på... Vad ska laptopen laddas med för volt och ampere? Många nya-isch laddar med antingen 5V eller 12V. 5V så behöver man bara en "mobilladdare", 12V brukar det finnas billaddare till som tillbehör(antingen orginaltillbehör eller 3e parts).

Är det en modell äldre som ska laddas med 15V+ så lär man köpa en sån där stor otymplig 230V adapter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1426441
Jag har liggande en 12V laddare till Laptop. Kensington heter den och den omvandlar bilens 12V (med olika motstånd att byta) till den volt Laptopen vill ha (upp till 22V tror jag) Där är även med adaprar till olika fabrikat på Laptopen. Funkade, men har inte använt den sedan jag köpte 10" Samsung platta. Den funkar ju på en "vanlig" mobilladdare.
Den är nu några år gammal så den funkar nog inte till moderna "grejer" men den funkade till min Dell. Var betydligt billigare än en "märkesanpassad" 12V laddare
IMG_20210130_073604.jpg
IMG_20210130_073604.jpg (499.23 KiB) Visad 4368 gånger
IMG_20210130_073639.jpg
IMG_20210130_073639.jpg (462.89 KiB) Visad 4368 gånger
Användarvisningsbild
av Kloge
#1426478
Jag har Biltemas omvandlare och den funkar bra. Jag har laddat två laptops (ej samtidigt).

Om det är så att omvandlaren stänger av sig när du kopplar in datorn så beror det på spänningsfall i bilens 12v uttag. Det brukar inte vara kablar med generös area.

Koppla först in omvandlaren, sen laddkabeln och sist datorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1426615
Just det där med "ren" eller "modifierad" (fyrkant) sinusvåg är det lite si och så om det funkar att driva datorn. Datorn går ju på likström så det är väl laddaren som blir störd. När det gäller cigguttag är det nog så att dom ofta inte tål lite högre strömuttag. På min 745-a (kopplat om direkt till 30 ström i elcentralen) har jag minskat spänningsfallet med 1.5V med motorn avstängd. Kan ladda batteriet med min 8A Cetec kopia med cigg.uttaget från luttaget till kupevärmaren.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1426707
lennarte skrev:Just det där med "ren" eller "modifierad" (fyrkant) sinusvåg är det lite si och så om det funkar att driva datorn. Datorn går ju på likström.
Mja, fast... 230V laddaren/adaptern man normalt sett stoppar in i väggen går ju växelström. Har man då en halv-taskig balanserad AC-våg så blir ju inte laddaren speciellt glad. I värsta fall kan laddaren t om gå sönder.

Men, det här beror ju som tidigare sagt helt på vad det är för laptop(och laddare) det är tal om... Allt som laddas med ~12VDC och under går enkelt att driva direkt från bilen, saker som kräver högre volt än bilen levererar är desto knepigare och, i min mening, mer riskfyllt att ladda via bilen.
Fast den typen av laddare du har tror jag är betydligt mer lämplig än en 12VDC->230VAC adapter->230VAC laptopladdare->xyDCV laptop, just för att den inte behöver gå från DC till AC tillbaka till DC.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1426739
Visste väl att det skulle finnas kunskap här i ett ärende som jag är halvt handikappad i typ.

Så en inverter som det länkas till ovan gör att det fungerar, även till framtida laptops? Är inte främmande för att köpa en laddare som enbart fungerar till denna om det är till ett ok pris

-
IMG_8814.jpg
IMG_8814.jpg (904.06 KiB) Visad 4252 gånger
IMG_8815.jpg
IMG_8815.jpg (1.07 MiB) Visad 4252 gånger
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]