Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1427460
Vi hade tänkt göra det själva (med 'tandborstar' och oxid-borttagare) innan vi tvingades vända oss till verkstan, men så blev det inte. Men frågade dem idag om De gjort det kanske, men det hade de inte.. Samtidigt sa de att förr använde de oxidcleaners lite hej vilt, men inte nu längre, efter ett och annat missöde tydligen.. Men jag är väl lite kluven.. Förstår att det kan vara delikat på ett kretskort, men på/i en relativt grov kontakt..? Bäst är kanske isopropanol i kombination med borste isf, snarare än färdiga produkter med diverse 'tillsatser' som ska vara lämpade..
Sen kan jag ju tycka, att så länge kontakterna ser helt rena ut, så borde det 'skrapa upp' en fullgod kontaktyta när man sätter i en kontakt på nytt (under förutsättning att klämkraften mot stiften är fullgod), men känner samtidigt att det kanske kan vara ett vanskligt resonemang..?
av Okalettos
#1443913
Inga synliga skador (bränt/fukt) på denna sidan kortet iaf.. Vilka komponenter är värda att mäta med instrument?
20210423_191408.jpg
20210423_191408.jpg (1 MiB) Visad 257 gånger
av Okalettos
#1453701
Så, nu har jag precis bytt ECM motorstyrenhet (beg klonad) på bilen (V50 1.8F MY08) och än så länge (25min) går motorn helt felfritt när jag kört runt på en väldigt stor parkering..
Men, de två felkoderna hänger kvar i VIDA.. förhoppningsvis bara för att de uppstod under "previous operation cycles" (med den förmodat defekta motorstyrenheten) och att jag ännu inte fått till en fulländad "current operation cycle".. VIDA säger nämligen "DTC test was not completed during current cycle"..
Min fråga är nu vad som krävs för att uppnå en fullständig cycle? 25min körning utan avbrott räckte tydligen inte..
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]