Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1425183
Nu för tiden stjäls det katalysatorer ,rattar eller ledlampor till strålkastarna som kan betinga ett pris över 40 kkr ,men vad blir det nästa som kommer att stjälas på bilarna. En liten fundering om det bli elbilarnas batterier som är kostsamma.
av malajo
#1425190
Batterierna är väl oxå jävligt tunga?
Klart organiserade ligor kanske kan lösa det ändå men fixar man att flytta det på 1-2 pers?

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1425191
Då måste man väl kapa sönder hela bottenplattan?
Lär ju inte gå ljudlöst och obemärkt förbi...
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1425234
För att få ut batterierna så behöver man väl oftast lyfta hela bilen (och troligen släppa på diverse saker inne i bilen). Eftersom batteripacken sitter lågt och centrerat pga dess vikt.

Men man har ju sett konstiga stölder förr :P
av Lövet
#1425250
volvoc70cab skrev:Nu för tiden stjäls det katalysatorer ,rattar eller ledlampor till strålkastarna som kan betinga ett pris över 40 kkr ,men vad blir det nästa som kommer att stjälas på bilarna. En liten fundering om det bli elbilarnas batterier som är kostsamma.
Det är en heldagsjobb på verkstad med lyft att få ur ett elbilsbatteri.
av MickeM
#1425277
Tesla tar man loss batterierna på under 60min enl känd Amerikansk Youtuber, som också gör det framför kameran. (Kallar sig "Samcrac")
På Tesla sitter dom under bilen bakom en skyddsplåt. Inte inne i bilen.
Men det sker inte på en parkeringsplats direkt, utan en lyft bil. Kräver lite att frakta batterierna också.
Inget man lastar in i annan bil, bara så där och sticker.

Jag tror inte det blir stulet som att man kommer ut efter natten och batteriet är borta, som airbag, strålkastare eller hjul, utan mer hela bilen stjäls och slaktas.

Eller bedrägerier.
I USA har stackare köpt misstänkt billiga repobjekt Tesla på "Salvage auction's" utan att batteriet varit monterat. Tråkig överraskning.
Ett mindre batteri som bilen har, gör så instrument och allt annat funkar ändå.
Bara köra som inte går. (Tesla)
Borde lysa varningar i instrumentet, kan man tycka, men kanske går att lura någon med "batteriet är tomt". Vad vet jag?

Kommer nått nytt, kommer nya bedrägerier.
Så är det jämnt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1426327
MickeM skrev: lör 23 jan 2021, 18:53 Men det sker inte på en parkeringsplats direkt, utan en lyft bil. Kräver lite att frakta batterierna också.
Inget man lastar in i annan bil, bara så där och sticker.
Det stjäls ju katalysatorer, Man tippar bara upp bilen på sidan.

Och det stjäls ju utombordare på över 300 kg både när båtarna ligger i sjön och på land.

Om ett batteripaket ligger på +100,000 kr så vore det ju konstigt om ligorna börjar knycka dem med.

Men visst, man kanske fyttar dem lite så man inte syns så mycket inna man drar igång.
av Lövet
#1426328
VolvoB20 skrev:
MickeM skrev: lör 23 jan 2021, 18:53 Men det sker inte på en parkeringsplats direkt, utan en lyft bil. Kräver lite att frakta batterierna också.
Inget man lastar in i annan bil, bara så där och sticker.
Det stjäls ju katalysatorer, Man tippar bara upp bilen på sidan.

Och det stjäls ju utombordare på över 300 kg både när båtarna ligger i sjön och på land.

Om ett batteripaket ligger på +100,000 kr så vore det ju konstigt om ligorna börjar knycka dem med.
Helt riktigt, men jag tror ändå att kunskapskraven är högre på att få loss ett elbilsbatteri än fyra bult till en utombordare. Men visst har du rätt, finns det pengar att tjäna blir fel folk väldigt uppfinningsrika.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1426333
Med tanke på att det är högspänning så måste tjuvarna se vad dom håller på med för att inte få sig en stöt när batteriet ska kopplas loss. Eller ta på sig skyddsutrustning för "arbete med spänning".
Enklaste och snabbaste borde vara att ta hela bilen med sig. Slakta och få fler delar att sälja dessutom.

Hej, ”Råkade” köpa en fd p[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]