Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
#1424753
Hej!
Önskar tips på momentnycklar som täcker de flesta vanliga momenten vid bilmek.
Vad har jag för alternativ? Jag tänker mig självklart så lågt pris som möjligt men för den skull inte vara värdelös kvalitet där de går sönder vid användande direkt.

Jag har tittat på Kamaza 3st olika varianter.
Kamasa Tools VX KGK2741 (1/2" 40-210 Nm 490 mm)
Kamasa Tools VX KGK2740 (3/8" 20-110 Nm 403 mm)
Kamasa Tools VX KGK2739 (1/4" 3-25 Nm 305 mm)

Nu kostar dessa cirka 1200kr styck men. Känner ändå att de flesta momenten och storlekarna är fyllda.
Från lite större skruvar/muttrar till lite mer finlir som knappt ska dras åt något.
Varför jag är ute efter någon momentnyckel är för att jag inte har rätt känsla för att dra åt skruv/mutter och vill inte skruva åt något för hård så att aluminiumet går sönder eller att något spricker. Har redan lyckats med att spräcka ett tändstift nämligen.

Om ni tycker detta är lite overkill och att det kanske finns billigare varianter så är jag ju väldigt tacksam för tips.
Biltema och Jula har ju olika varianter men..
av Erik Å
#1424755
Köp bra grejer, det lönar sig i längden. :P
Har själv den här https://www.clasohlson.com/se/p/40-9160 är lite missnöjd med att skalan är svår att se och att låsningen hugger i när man ska skruva på inställningen.. Ligger konstant ca 5% för lågt på inställt moment också :bored: Skalan går ju faktiskt ner till noll men förmodligen blir felmarginalen jättestor på riktigt låga moment...
Där momentnyckeln inte får plats brukar jag använda en ringnyckel och en fiskvåg (en sån där kompakt fjädervåg) som jag drar i ytteränden av nyckeln med, förstås vinkelrätt mot hävarmen.
Sen får man multiplicera hävarmens längd (i m)* dragkraft i kg * 9.81 (N/kg) så får man moment i Nm.
Spännaren på kamremmen t.ex. har en klen bult som man inte gärna överdrar. Och lossnar den så har man ett motorhaveri på halsen :-/

Sen är det ju mängder med skruvar som ska dras med moment + vinkel. Och vinkelmätskivorna man köper på t.ex. Biltema får i praktiken aldrig plats.. Vad göra? En fullösning är att räkna hur många "klick" det är på ett varv på spärrfunktionen på momentnyckeln. 24 klick är det på min. Varje klick ger alltså 360/24 = 15 grader. Så genom att dra fram och backa ett klick i taget och hålla räkning på dem så har man rätt bra koll på vinkeln! Förutsatt förstås att skaftet är på samma ställe när man slutar som när man började..
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1424772
Tack!
Biltema har ju en modell som ser exakt ut som den Kamasa har. Är det en kopia? Den kostar ju hälften så mycket.
De har också någon ny serie som är svartlackerad. Cirka 500kr/st per nyckel.

Feltema lämnar ju 10års garanti.
Men tror Kamasa har livstids garanti om jag inte minns fel. 10år är ändå väldigt bra.
Jag utnyttjade det på Clas Olsson då spärrskaftet gick sönder efter 8år. Bara att lämna in och få en ny. Inget ifrågasättande. Beror kanske på vem man lämnar in till.

Det jag känner att det vore bra att ha en momentnyckel till just nu är framförallt till hjulen och till krängningshämmarstagen på bakaxeln. Dessa har genomgående bult, låsmutter sen bussningar av plast! Hade dessa varit av gummi hade det varit enklare att dra åt på ett ungefär. Då ser man ju när gummit börjar att dra ihop sig lite. Men med plast är det ju stumt tills det spricker eller liknande.
Jag har ju rätt momentangivelser för detta så det är ju perfekt.

Om inte annat så kanske man får mäta och göra en teoretisk beräkning utifrån vinkel för vilket moment som blir.
av Erik Å
#1424776
Är det "engångsjobb" så kan man ju faktiskt använda fiskvåg och spärrskaft. Krävs lite räknemöda bara ;-)
Jag tvivlar starkt på att Biltema säljer Kamasa, det är förmodligen en kopia. Men BT spärrskaft och hylsor är ju faktiskt ganska okej så tja momentnycklarna kanske duger också?
Edit: prova googla på biltema momentnyckel test
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1424791
3-25nm-nyckeln tycker jag personligen är en rätt onödig grej, iaf om vi talar om att meka hemma i garaget... Det finns typ inte en endaste bult på en bil som är så kritisk att den bara MÅSTE dras med 15nm eller liknande, och absolut inte får dras med 10 eller 20nm(vilket är i regionen för "lagom" handkraft).
Problem blir det, i regel, först när vi närmar oss regionerna 80nm+, då börjar det bli väldigt lätt att antingen dra alldeles för hårt eller alldels för löst.

Det finns faktiskt överlag inte så många bultar som verkligen kräver nogrann och korrekt åtdragning... Det är väl motordelar såsom överfall, topplocksbultar osv, och hjullager. Motordelar brukar vara mer viktiga att göra i korrekta steg dock, och inte just exakt på momentet korrekt dragning.
Tändstift har jag personligen aldrig dragit med momentnyckel, men jag anser mig väl ha "hyffsad" känsla när det gäller åtdragning.
Ett tips jag kan ge när det gäller handdragning... Använd en lämplig längd på spärrskaft för jobbet i fråga. Inte för långt, och inte för kort. Varför? Har du ett "för långt" så, iom. att det agerar en hävstång, är det MYCKET lättare att dra för hårt. Har du ett för kort så blir det motsatt effekt.

Jag har f.ö. en modell billigare 40-210nm momentnyckel. Den gör sitt jobb med hyffsat rätt resultat. Den visar ungefär 5% för lite, vilket verkar vara mer eller mindre standard för okalibrerade momentnycklar.

Lite övrigt att tänka på om momentnycklar, iaf dom man ställer in genom att skruva på, är att hantera dom varsamt. Dom ska absolut under inga omständigheter användas istället för ett spärrskaft, det är ett precisionsverktyg. Likaså får dom inte tappas i golvet, då är det mycket troligt att dom blir (ännu mer) missvisande, eller rent av går sönder helt och hållet.
Förvara momentnyckeln väl skyddad, dom flesta - även billigare - kommer i en plastlåda. Låt nyckeln ligga i den och ta bara ur den när den ska användas. När den har använts bör man skruva ner den till 0, så fjädern blir helt slapp, innan du lägger undan den igen. Annars är risken rätt stor att fjädern tappar spänsten, och således blir missvisande.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1424792
Tack för tips!
Räcker med 1/2" 40-210 då. Är ju bra o ha tänker jag.
Har Bachosats så använder spärrskaftet i den.
Gissar att de 50Nm som just dessa bultar/muttrar ska dras till är ungefär den känsla som att dra åt så att det sitter men inte dra åt för kung o fosterland?
av Malmstroem
#1424794
Den momentnyckel jag använder mest är 1-6 Nm. Den används på skruvar på cyklarna — som till stor utsträckning är gjorda i kolfiber. Att dra för hårt där blir dyrt, för löst så lossnar det.

Så användningsområdet styr ditt behov. Ska du ha den till hjulbyte blir 40-210 Nm bra.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1425869
Köpte idag Biltemas 1/2" 40-210Nm och är väldigt nöjd det lilla jag använde den. Enkel att ställa in och kändes väldigt bra tycker jag kvalitetsmässigt.

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

Till att börja fattade jag ingenting. Det kop[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]