Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1424609
Hej alla Volvo-älskare!

Jag tänkte för första gången slå slag i sak och köpa en bil. Då jag är helt novis på området behöver jag era tips på vilken bil jag ska införskaffa. Jag har riktat in mig på Volvo V70 då det finns en stor andrahandsmarknad och då den har ett bra lastutrymme.

Jag behöver främst en säker bil då vi har en son på 2 år. Jag kommer framför allt att göra utflykter på helger och ev bilsemester i sommar. Jag kommer inte att köra till jobbet eller att använda den dagligen. Vi bor i Göteborg men jag tänker egentligen inte att det blir så mycket stadskörning utan mest utanför stan. Jag kan tänka mig att köpa av en privatperson men då det verkar lite osäkert ffa eftersom jag inte är så kunnig på området så verkar det enklare att köpa av en auktoriserad handlare. Jag tänkte lägga mellan 50000-100000 kr, gärna åt det lägre hållet :)

Nu till mina frågor:
Vilken årsmodell ska jag satsa på?
Har förstått att det finns flera modeller av V70?
Hur många mil är rimligt att den har kört?
Vilken motor?
Vilket bränsle?
Tips på bra återförsäljare?

Ja listan är lång på frågor men man måste börja någonstans.
Jag är jättetacksam för svar. Mvh Johanna
#1424622
Med 50k i budget kan du få en sen V70N(typ 05-06) i bra skick. Det är riktigt hyffsade bilar överlag(om än inte min personliga favorit). Går vi över 50k i budget går det säkert få tag på en V70II upp till kanske -11, själv avskyr jag den modellen dock :P Ser förjävlig ut, plastig och eländig :-D
Min favorit-modell av V70 är solklart första generationen, dvs 97-00... MEN, oavsett hur mycket jag skriker och sparkar med fötterna går det inte förneka att det är en gammal modell med, i dagens mått mätt, sämre säkerhet än dom nyare generationerna.

Mil är överlag tämligen oväsentligt. När man kollar på "billiga" och relativt gamla bilar så är det alltid det individuella skicket som avgör.

Motor är väl en smaksak... Jag gillar bensin-turbos iaf :-)

Bränsle.. Bensin tycker jag. Då kan man dessutom blandtanka E85 om man känner för det. Undvik dock flexifuel-modeller som är "byggda" för E85... dom har lite problem... Då är det bättre att ha en "ren" bensin-modell som man antingen konverterar till 100% E85 eller blandtankar med bensin.
Diesel må överlag dra mindre bränsle än bensinmodellerna, men samtidigt är ju diesel lite i "blåsvädret" med all miljöhysteri som råder nu för tiden. Det känns som ett rätt osäkert bränsle tycker jag.
(edit: ja jag vet att det finns HVO för diesel men...)

Både motorval och bränsleval beror dock till mångt och mycket på hur man använder bilen, och hur långt per år man kör. Diesel kan börja löna sig när man kör flera tusen mil per år. Turbo är trevligt om man kör mycket landsväg/längre sträckor, men rätt obetydligt om man mest puttrar runt i stan.
Kör man lite kortare sträckor, och/eller mestadels stadskörning, så kan man mycket väl klara sig med en "svag" motor då man ändå nästan aldrig kommer utnyttja den extra kraften större motorer erbjuder.

Att köpa en begagnad bil är dock alltid, alltid, ett grisen i säcken köp. Ibland har man tur och får tag i en bil som bara går och går, och ibland har man otur och får en bil som inte gör annat än att krångla.
Jag förespråkar dock alltid att köpa en sen årsmodell av en modell, än en tidig årsmodell av en ny modell. Ny modell innebär alltid barnsjukdomar. T ex tidiga V70N har problem med gasspjäll och instrumenthus, dom felen är mer eller mindre helt borta på dom senare årsmodellerna. 850(som första gen. V70 är baserad på, i princip samma bil i grunden) hade en uppsjö av problem i början, mer eller mindre vartenda fel var åtgärdat när V70 lanserades -97. Så där håller det på oavsett modell och märke.

Så, för att summera det hela, personligen skulle jag titta på en sen V70N i så bra skick som möjligt, och lägga undan dom pengar du "sparat" genom att inte köpa t ex en dyrare V70II till ev. reparationer.
För att minimera risken för fel så köp en "enkel" modell, utan turbo som kommer rasa(förr eller senare), ingen AWD som troligen också kommer rasa(förr eller senare) osv.
Men, det är ju som sagt väldigt individuellt och beror på vad man vill ha och hur bilen kommer användas. Jag t ex kan inte se mig själv gå tillbaka till en bil utan turbo(med ett par undantag... 960 vore ju trevlig..), blir alltid att le lite smått när turbon kickar in :D
#1424624
Välj en välkänd firma. Privatpersoner behöver inte lämna några garantier eller annan köptrygghet.
V70 är ett bra val. Goda lastutrymmen och massor av tillbehör om du skulle behöva något speciellt. Och så naturligtvis god komfort för dom åkande. Volvo säljer själva barnstolar. Det är inte alla stolar som passar i en V70. Men har Volvo godkänt dom så är dom av god kvalitet.
Det finns tre generationer av V70. Det betyder att Kaross, yttermått, motorer etc. etc. var i princip lika i varje generation. Men samtidigt fanns det ett brett utbud av t.ex motorer att välja på inom samma generation. Nu har du ställt frågan på ett forum som är ett tillhåll för många Volvofreakar. Det innebär att du kommer att få minst lika många motorförslag som svar. Jag kan naturligtvis ge mitt svar, men då kommer ett antal andra att ge sina motoralternativ. Jag säger en E85-motor. Nu finns det direkt 4 - 5 olika motoralternativ att välja på. Jag antar att du inte är intresserad av någon "muskelbil/fartmonster"? Men det finns måttliga modeller som passar en lugn Medelsvenssonbilist. Vad är fördelar med en E85-bil? Jo: Låg skatt, ungefär 1500 kr. Alla E85-bilar från Volvo har elektrisk motorvärmare som är fabriksmonterad. Det är "Volvo originaldelar" så det går att bygga ut med kupévärmeuttag, batteriladdare, timer m.m. om det inte redan är gjort?
Om du är intresserad av att bromsa fossilutsläppen så kan du köra på E85, men det är inte nödvändigt. Det väljer du själv. Priserna på E85 går ibland lite upp och ner. Nu ligger det på ca 11,50 kr per liter. Bensinpris har jag inget aktuellt, men det är ju bara att kolla på skyltarna när man åker förbi en bensinstation. Av naturliga och tekniska skäl så går det åt lite mera bränsle på E85, men om priset bara är tillräckligt lågt, så är det lönsamt ändå. (Det finns tumregler för att räkna på det) Och det är inget märkvärdigt att köra på E85. Det är som att köra vilken annan bil som helst.
Egentligen kan man gå vidare och prata om skillnader på olika tekniska lösningar när det gäller Volvo V70, men det är ett så stort ämne så stannar här för stunden. Men ställ gärna mer direkta frågor om du känner osäkerhet för något. Volvofreakarna står till ditt förfogande!"

Ett tillägg: Bensinpriser för dagen 2021 01 20 är för bf95 mellan 13,50 och 14 kr.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
#1424626
Undvika flexifuel-bilarna är (förstås) inte en absolut sanning dock, har kört min 2.5FT på enbart E85 i ~12000 mil nu utan några motorrelaterade problem :party:

Speciellt nu när bensinpriset verkar börja smita iväg igen (i mina trakter åtminstone) så är det trevligt att tanka också, E85 har hållit sig rätt stabilt runt 11kr i några månader nu, osäker på hur andra bränslen har varierat dock då jag bara för statistik på mina tankningar :)
#1424632
Räkna med 10-15tusen extra i Service, Delar Däck Bromsar osv första 1-2åren på en begagnad bil. Speciellt om man inte kan skruva så mycket själv. Totalt då asså inte per år.
Kolla när/om kamremen ska bytas.
#1424654
Rådlös skrev:Välj en välkänd firma.
Ovanstående är också min rekommendation. En MRF-ansluten bilfirma som funnits i ett antal år borde vara tillräckligt rädda om sitt renommé för att kunna hjälpa dig att hitta en bil.

Sedan beror det lite på var du bor. Ute i landsorten borde du kunna hitta en V70 i din prisklass hos den lokala Volvohandlaren. Bor du i en storstad (som Göteborg) finns sällan bilar i den prisklassen hos Volvohandlarna, och då kan det bli svårare att hitta en lämplig handlare. Jag känner inte till bilfirmorna i Göteborg, men leta efter någon som är MRF-ansluten, och har funnits ett antal år. Bilen kommer att vara dyrare, men om något händer så torde du få bättre hjälp från handlaren.

I den prisklassen så skulle jag fokusera på skicket på bilen. Det är också rätt stor skillnad på vad du får för 50.000:- och för 100.000:- (som är dubbelt så mycket).

Det låter inte som om du kommer att köra så mycket, och jag antar att du vill ha låg kostnad för bilen. Därför hade jag tittat efter en V70N "Classic" med 170-hästars bensinmotor årsmodell 2007, med så få mil som möjligt. Det är sista årsmodellen av V70N, bilen har bra rostskydd. Det börjar vara en gammal bil, så den kommer att ha underhållsbehov. De flesta bilverkstäder brukar kunna skruva i en V70N, så det brukar vara rimlig servicekostnad.

Räkna med att saker och ting kommer att gå sönder, och ha en budget för det.
#1424656
Precis räkna med att även om du hittar ett riktigt fint exemplar så kan det komma fram något fel så småningom, många inkusive jag vill ju att allt ska fungera och hålla men så är det ju inte alltid.

Hade jag kört på en S80 2006:a själv även om det inte är en kombi för att det går knappt att hitta en bättre bil och de sälj till bra pris i vårt kära kombiland med, även om en 2007:a V70 är snubblande nära :)

Skulle man ändå vilja ha en bil som känns och är nyare så kanske en V50 2012:a kan vara intressant, visst kanske lite högre sannolikhet att den får något extra verkstadsbesök men i gengäld billigare sådana än V70n samt billigare servicar med mera

Som exempel
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... n/93597779
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... k/93807562
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... l/93836091
#1424680
Jag kan inflika här när det kommer till ekonomin att jag har varit tämligen nöjd med att ha ett Volvokort. Det kan man använda både till bl.a att tanka, betala verkstadsräkningar och även försäkring i Volvia. (Om man väljer det bolaget) Man kan dela upp kostnaderna över hela året. Och Volvofinans bjuder faktiskt på lite sparränta också. Inte mycket, men dom flesta finansinstitut ger noll procent i ränta. Volvofinans ger i alla fall några decimaler i ränta. Jag brukar jämna av summan uppåt till närmaste hundralapp när jag betalar månadsräkningen. Vill man säga mer om försäkringsbolaget Volvia, så kan man framhålla att om man har något försäkringsärende och behöver prata med någon, så är det expediten i Volvobutiken som är försäkringsombud. Har du något annat stort försäkringsbolag så är det speciella personer som är ombud. Men dom är ofta upptagna när man behöver konsultera dom, på lunch, sitter i möte, har semester eller är sjuka. Så har dom aldrig sagt till mig dom (fåtal) gånger jag har behövt tala med ett försäkringsombud på en Volvoverkstad/butik.
Nu skall vi tillägga här att Volvia är återförsäkrade i försäkringsbolaget IF. Men Volvia har nog snabbare tillgänglighet. För jämnvikten och opartiskheten kan vi tillägga att många andra bilkoncerner har också liknande finansinrättningar till sina kunders hjälp.
Men fundera på ett Volvokort om du känner lite oro inför den ekonomiska verkligheten med bilägande. (För den finns där, dessvärre)

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]