Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1423750
Hustruns Skoda Octavia som hon använder när hon tar en tur i skogen för att plocka svamp är av årsmodell 2000. Har aldrig bytat batteri under alla dessa år . Fungerar fortfarande utmärkt. Senast vi 12 minusgrader startade den direkt. Hör ofta bilägare som får byta batteri efter 5-6 år. Är det frågan om ojämn kvalitet ????
av 20FJan
#1423753
Främst fråga om hur det används, med många urladdningar, t.ex bilstereolyssnande utan motorn igång, bränslevärmare som går ofta eller bilen har larm och används sällan/körs korta sträckor så det inte hinner laddas upp kommer batteriet få låg livslängd.
Samtidigt är morderna bilar känsligare och kan få problem lätt när batteriet har tappat kapacitet och inte orkar hålla bra spänning.
av Malmstroem
#1423772
Batterier som hålls fulladdade och inte används mycket kan hålla länge. Mycket länge.

Det går också att förstöra ett batteri på ett par veckor. Ladda ur det helt och hållet och låt det stå så kommer det att sulfateras vilket när det gått långt nog kommer att omöjliggöra att batteriet tar laddning.

Bränslevärmare och annan elutrustning i nyare bilar gör att batterier på bilar som inte används mycket har en tendens att inte vara fulladdade. Det gör att batterier slits.

Visst sliter urladdningar, men det sliter ännu mer att låta batteriet stå med dålig laddning.
av Lövet
#1423783
volvoc70cab skrev:Hustruns Skoda Octavia som hon använder när hon tar en tur i skogen för att plocka svamp är av årsmodell 2000. Har aldrig bytat batteri under alla dessa år . Fungerar fortfarande utmärkt. Senast vi 12 minusgrader startade den direkt. Hör ofta bilägare som får byta batteri efter 5-6 år. Är det frågan om ojämn kvalitet ????
Dagens bilar som är uppkopplade förbrukar ström även när de står still. Kombinera med dieselvärmare som laddar ur batterierna mycket mer än att bara starta bilen.
av Erik Å
#1423830
Startbatterier har en livsläng om blott ca 100 cykler, alltså kan man bara få ut 100 x 75 Ah (eller vad nu kapaciteten råkar vara) sen är det slut.
Och då spelar det i princip ingen roll om man tar ut 1000 A under ett par sekunder för att driva startmotorn eller 50mA dygnet runt för att driva diverse elektronik, när man nått 7500 Ah totalt så behöver man nytt batteri! Äldre bilar är alltså snällare mot batteriet eftersom de drar närapå noll ström när tändningen är avslagen
Sen finns det fler utmärkta sätt att döda blybatterier, helt tomt i en vecka är rätt dödligt likaså lagring i hög temperatur.. Ekvationerna som Svante Arrhenius tog fram för över 100 år sen används än i dag för att förutse åldring och beräkna felfrekvens; 10C temperaturhöjning halverar livslängden på det mesta i batteri- och elektronikväg :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1423855
Jag har definitivt startat betydligt fler än 100 gånger(dubbla det är nog närmare sanningen) på mitt biltema silver batteri(65Ah om jag minns rätt) som nu är typ... 5 eller 6 år gammalt. finns inte en endaste tendens till att det skulle vara slitet.
945an har ett ännu äldre biltema silver batteri, och det funkar hur bra som helst det också. Men 945an drar ju mindre viloström än V70in också...

Så det där att batterier är slut efter ynka 100 cykler köper jag inte för 1 endaste öre.
Dom övriga faktorerna(som temperatur) stämmer rätt bra dock.
av Lövet
#1423856
En cykel är en total urladdning till en total uppladdning, inte en start ;-)
av Malmstroem
#1423857
Har du djupurladdat ditt startbatteri 100 ggr?

Startbatterier mår bäst av att vara fulladdade. En cykel brukar definieras som en full urladdning följd av en direkt laddning till fullt batteri. Startbatterier tål inte alltför många sådana laddcykler. Det är därför du har fritidsbatterier som inte ger samma startström om du du vill ladda ur batteriet ordentligt. De tål fler laddcykler på bekostnad av maximal startström.

(Jag måste dock erkänna att jag inte heller fullt ut tror på att ett modernt startbatteri endast håller 100 cykler.)
av Erik Å
#1423859
Malmstroem skrev: fre 15 jan 2021, 19:28 (Jag måste dock erkänna att jag inte heller fullt ut tror på att ett modernt startbatteri endast håller 100 cykler.)
Haha, det här är inget jag själv har hittat på utan något ingenjörerna från Torslanda förklarade för mig när vi försökte förhandla om strömförbrukningskraven på telematikutrustningen för många år sen. :-) Bilarna tar numera ihjäl batterierna på några år och det var skälet till att man försökte få underleverantörerna av ECU:er att pressa ner sleep-förbrukningen!
Men de kanske bara försökte lura oss :-D Poängen var att ett bilbatteri bara kan leverera 7500 Ah totalt, drar man 100mA i snitt över dygnet så är det slut efter 8 år . Spelar ingen roll hur djup respektive urladdningscykel är.
Iallafall, startbatterier är optimerade för att ge hög ström, livslängden (antal cykler) får bli en kompromiss
Sen finns blybatterier optimerade för cyklisk drift där man har optimerat livslängden i stället.. Sitter typ i eltruckar
Och slutligen stationära batterier för reservkraft som optimerats på att överleva lång tid i beredskap..
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
#1423862
Ja säger inte att du har fel, men vill gärna ha någon källa till innan jag tror på "100 cykler". Jag tror batteriteknologin utvecklats en del. :-)

Du har helt rätt i att startbatterier inte är byggda för att ofta djupurladdas. Det var i alla fall det jag försökte skriva i mitt inlägg ovanför ditt. Jag kallade det för fritidsbatteri -- du pratar om eltruckar.

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]