Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av minpärlas80
#1422500
Någon som vet varför en airbag lampa lyser vid kyla? För att sen släckas när bilen är varm?
Händer aldrig när det är varmt ute utan när bilen står ute och det är någon enstaka plusgrad ner till minusgrader. Tar några minuter sen blinkar lampan och släcks sen.

Verkstan har scannat bilen och hör och häpna bilen visar inte felkod trots att lampan lyser.

Några tips till en vilsen kvinna? 😅
Användarvisningsbild
av Funk
#1422573
Felkoder till SRS (alla krockskydd) som sätts gör att lampan inte slocknar och måste in på verkstad för fix och nollning av koder. Så du har inga koder och då troligen heller inga fel..
Felkoder till SRS är permanenta, vilket innebär att även om felet är tillfälligt och inte visar sig på flera starter så slocknar inte lampan, vilket t.ex fel på avgasrening gör.
För att man skall veta att systemet är OK så lyser lampan vid start en liten stund och slocknar efter självdiagnostik är gjors (så man vet att lampan och sytemet jobbar), det skall dock ta sekunder och inte minuter..
Så utan att veta exakt fel så säger jag att systemet utav någon anledning tar god tid på sig att göra självkontroll i kyla..

/Thomas
av minpärlas80
#1422582
Hej Thomas tack för ditt svar!
Kan det verkligen vara rimligt att systemet ska ta 3 till 5 minuter för att slockna? , när jag googlar så ser jag att även andra bilmärken kan ha samma problem. Vissa har problem med instrumentpanel, kablar, eller styrdon tex. Så det känns lite som om något knasar. Om man besiktiga bilen på vintern så blir de ju problem om lampan lyser och inte slocknar, känns svårt att förklara det för teknikern 😅
av Erik Å
#1422695
Låter ju misstänkt att airbag-styrdonet har problem att komma igång i kyla
Jag skulle provat att värma styrdonet lite lätt med en hårtork medan resten av bilen får vara kall för att se om det gör skillnad!
av MickeM
#1423126
Samma svar här som i andra tråden du har om om samma sak:

Felaktigt lysande Airbaglampa på V70N/S60I, S80I, och kanske rent av tidiga Xc90 är typfel på dåliga lödningar i DIM. Ganska vanligt fel, främst på my02, men kan också ske på andra årgångar.

Dåliga lödningar visar sig ofta med temperaturförändringar.

DIM = kombiinstrumentet.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]