Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LottaGroning
#1420473
Hej, fick ett tips om att tabasco hjälper till att hålla mössen borta från maskinrummet vid långparkering.
Myt eller sanning ?
Eller finns det bättre knep ? Vad använder du ?
Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1420539
Lägg starkt doftande enris under bilen, speciellt runt däcken. Det är den vägen som råttor och möss tar sig in i motorrummet.
För att förhindra att mössen tar sig vidare in i bilen, förvara lök som luktar starkt inne i bilen. Möss och råttor hatar starka dofter.
En råtta kan ta sig in genom ett hål på runt 20 millimeter. För en mus räcker det med 6-7 millimeter. Finns det inget lämpligt hål så gör dom garanterat ett nytt.
Sätt även ut slagfällor för möss. Dumlekola och nougat är bra beten.

/Håkan
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1420574
Musgift.
Har en Mercedes som jag har pepprat med vitpepprat och garaget har 3 giftfällor.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Cox
#1420651
Du har inga husdjur i närheten, katt hundar? I sådana fall tänk om dom går samma öde som mössen om dom tuggar i sig en gift dödad mus

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av LottaGroning
#1420677
Alla typer av gift för bekämpning av skadedjur är sedan 2018 förbjudet att hanteras eller köpas av privatpersoner, så den risken finns inte mer.
Fällor anser jag vara för krångligt att kontrollera och hantera. (bilarna står inte hemma). Vill bara fördriva mössen till annan ort, saknar el där bilarna står. Vet inte om batteriskrämmor hjälper???
Tacksam för de tips som kommit in så långt. Ni får gärna bekräfta om de är skrönor eller verkligen fungerar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1420943
Alla (nästan) grannarna har katt....Jag har fått dom att "respektera" mig (katterna alltså) så dom går sällan in på min tomt. Men, här fins inga möss. Är flera år sedan jag fick någon i fällan. Det finns omkring 6 - 7 katter i närområdet men fåglarna jag matar hela vintern är ganska "fredade" på min bakgård
av mange240
#1420949
lennarte skrev: tor 31 dec 2020, 07:58 Alla (nästan) grannarna har katt....Jag har fått dom att "respektera" mig (katterna alltså) så dom går sällan in på min tomt. Men, här fins inga möss. Är flera år sedan jag fick någon i fällan. Det finns omkring 6 - 7 katter i närområdet men fåglarna jag matar hela vintern är ganska "fredade" på min bakgård
Du menar att många katter i området är det mest effektiva vapnet mot råttorna? :party:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1421862
Skulle tro det, bor i ett villaområde med några betydligt äldre hus och skogen inpå knuten (gammal odlingsbyggd). Så här borde varit möss..... Katterna håller ner kaninbeståndet också :-) :-)

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]