Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1417222
VolvoB20 skrev:Vad tor du om denna.... halva priset 1800 kr
Den fyller säkert sin funktion, och priset är ju inte alls så blodigt.
Men det beror ju fortfarande på hur ofta man tror sig behöva den. Dryga 2000kr(med frakt) är ju fortfarande skapligt dyrt för 1 eller 2 bultar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1417224
Hammare och huggmejsel är ett gammalt väl beprövat sätt att lossa fastrostade muttrar. En skruv som sitter fast kan lättate "gå av" om man värmer skallen och inte där den sitter fast
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1417254
Lucif3r skrev: ons 09 dec 2020, 06:45
GLIZ skrev:Kanske något för hemmafixare.


https://dl.wish.com/pfZUw

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Yup, det är typ en sån jag kommer utgå ifrån. Dock måste man köpa till ett nätagg till den satsen(ca 5-600kr), och man vill gärna inte ha hela modulen i handen. Det är ofta svårt, eller rent av omöjligt, i bilsammanhang. För det är ju tamemigf-n aldrig dom lättåtkomliga bultarna som bråkar :P Så man vill gärna ha modulen för sig och sen ett handtag som kopparröret sitter i, anslutet till modulen med (grova)kablar.
Så det är inte "bara" att köpa en sån sats och tro att allt är frid och fröjd, inte när det gäller bilar iaf.
Är ingen expert, men jag tror inte det funkar så bra. Du kan inte bara lägga till grova kablar och flytta ut spolen med bra resultat. Även kondesatorpaketet bör flyttas ut till "handtaget" nära spolen . Det är därför det är rätt klumpiga handtag på de man köper med "kabel".

Och om det funkar att skippa att flytta kondesatorern så behöver man nog modda styrningen i modulen för att kompensera för sladdarns funktion i kablarna. Det är ju inte likström utan flera hundra kiloherts switchad ström ur modulen.

Om jag nu inte är ute och cycklar helt, vilket kan hända. :-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1417558
Lucif3r skrev: ons 09 dec 2020, 12:13 Nej då, det funkar fint med kablar. Finns gott om folk som byggt så :-)
Ok, så om man köper en sådan där komplett allt-i-ett induktionsväramre för 1800 kr. Hur långa kablar kan man skarva med och hur grova måste de vara om man vill ha spolen mera åtkomlig?
Användarvisningsbild
av Kaxe
#1417871
Ja jag köpte en i somras när jag skulle bort med grenrören på Cadillacen för packningsbyte , funkade klockrent i mitt fall och ganska snabb på uppvärmningen av bultar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1418202
gubbstrutt skrev:Nån som testat induktions värmaren från biltema?.
Det är en sådan jag har också. Den gör vad den ska göra med den effekten den har. Sen finns det saker den inte räcker till för, men så är det ju alltid.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]