Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1414822
Jag kan inte låta bli att åka över Motalabron emellanåt, är förstås noga med att bara åka en gång per månad.
Efter ett tag dimper det ner en prydlig faktura från Transportstyrelsen i brevlådan. På 5 kr!! :-D

Rimligtvis kostar utskrift, kuvert, porto och hantering av fakturan minst 20 kr så Transportstyrelsen lär gå ordentligt back på varje utskick. Men okej vill de ha det så här så gärna för mig, tycker det är rätt underhållande! :-D

Man får bara se upp så att man inte missar att betala fakturan, då åker man på förseningsavgift på 6000% dvs 300kr.
Det lär ligga långt över gränsen för ocker enligt lagboken...? Men myndigheter är tydligen undantagna :-/

I det en gång så välordnade Sverige är allting numera möjligt :party:
#1414826
Det bästa är väl typ Autogiro eller faktura direkt i Internetbanken, om man passerar ofta?
Så har jag med tullarna här i Stockholm, aldrig några konstigheter eller missade betalningar. Borde ligga i Transportstyrelsens intresse att så många som möjligt skaffar detta för alla avgiftsvägar.
6000% har jag inte varit med om, men jag fick hem en faktura för en tunnelpassage i England efter förra sommarens semester (innefattade även Skottland/Irland). Hade jag haft en bil registrerad där hade det blivit ett stort påslag, men som turist slapp jag betala då en turist inte kunde förutsätts veta hur betalningen skulle ske.
#1414836
Jag känner igen viljan i att jävlas med dom men inte skridit till verket.
I Göteborg tar dom eller tog tidigare 500 i förseningsavgift. Så ocker är ett millt uttryck. Snarare bedrägeri skulle jag vilja kalla det.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1414854
Erik Å skrev:
fjohan82 skrev: ons 25 nov 2020, 23:13 Det bästa är väl typ Autogiro eller faktura direkt i Internetbanken..
No way, då skulle ju transportstyrelsen nästan tjäna pengar på mina inbetalningar :-D
Vem tjänar pengar på det i slutändan då?
#1414855
De lär ju skicka ut en hel del brev och antar således att de har avtal med strålfors/postnord och har bra rabatter på sina utskick. Allt skrivs ut automatiskt och ingen fysisk person hanterar det förrens brevbäraren tar i det. Sen vore väl det smidigaste om man idag kunde betala via sms/app och gör man ej så skickas det då ut ett fysiskt brev
#1414879
Om alternativet är ingen väg/bro (samt att det finns alternativa, icke avgiftsbelagda vägar) så kan jag tycka att det är OK med avgifter. Det torde vara positivt för både de som betalar (snabbare framkomst) och de som inte betalar (mindre trafik på de tidigare vägarna).

När det gäller kostnaden för pappersfakturan -- det är tillräckligt många som missar, och får betala förseningsavgift för att det ska betala sig.

TS har tydligen inte missat att betala i tid ännu. Om han klarar det över tiden har han bättre koll än vad jag har. Jag har därför alla dessa småavgifter på autogiro. För mig blir det definitivt billigare i längden. :-)

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]