Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1414523
Vill också verkligen lyfta upp denna tråkiga nyhet för oss kunder som jag läste nu på morgonen.

Jag är övertygad att många av oss gärna köper sin Volvo hos Bilia framför andra lokala Volvo återförsäljare. Tror tyvärr att Volvo i det här fallet biter den hand som föder dem!
Som exempel, jag som boende i Uppsala kan välja på Upplands Motor eller Bilia för att köpa ny Volvo och jag väljer hellre Bilia sju dagar i veckan pga väldigt bra bemötande både hos säljare och kundmottagning samt verkstad. Upplands motor har jag tyvärr dålig erfarenhet av sedan lång tid tillbaka, på alla tre områden dvs säljare, kundmottagning samt verkstad.

Om jag tolkar framtiden rätt så kommer Volvo att ta över Upplands Motor och driva den bilaffären i eget namn samt Bilia kommer fråntas rätten att sälja nya Volvo bilar. Kontentan blir att jag som boende i Uppsala kommer nästa gång jag köper bil, högst sannolikt, inte välja Volvo pga ovanstående. Jag tror Volvo har underskattat återförsäljarnas betydelse vid val av ny bil, väldigt tråkigt.

Så synd på en så rar ärta som man brukar säga.

https://www.privataaffarer.se/volvo-sag ... med-bilia/
#1414542
Jag tycker personligen beror på vilka som jobbar på anläggningarna..
Har inga ont om att säga om bilia eller upplandsmotor.
Man får väl hoppas det blir billigare för slut konsumenten.

Kanske ville volvo cars ha samma lösning som Tesla.
Senast redigerad av 1 Qualia, redigerad totalt 0 gånger.
#1414555
Ett exempel är telekom där många har nya telefoner kopplade till sitt abonnemang.

De flesta branscher talar om "outcom based business". Kunden ska bara betala för resultatet, i princip alltid som en tjänst. Hur sedan varan/tjänsten levereras är upp till leverantören. Rolls Royce (flygmotordelen) var en av de första med "Power by the Hour" redan på 1960-talet. Dvs. flygbolagen betalade för hur många timmar de använde motorerna, istället för att köpa motorerna, och sedan betala separat för service. (Flygmotorerna såldes ofta med förlust, vilket sedan togs tillbaka genom riktigt dyr service och "tvingande" uppgraderingar som kostade en hel del för flygbolagen/ägaren av flygplanen).

Det varierar hur långt man kommit i olika branscher, men när det gäller bilindustrin så är det utan tvivel så att fler och fler bilar säljs genom någon typ av leasing. Det är här många biltillverkare vill ha större kontroll. Dels för att kunna kontrollera kostnaderna under bilens hela leasingperiod för att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris (eller högre vinst för samma pris), och även för att kunna hitta ytterligare "produkter" som kan säljas på kunderna under leasingperioden (t.ex. bättre självkörande system, mer effekt i motorn, bättre ljus -- alla exempel finns redan).
#1414567
perin skrev:I artikeln står att läsa "Volvo Cars menar att de vill uppnå samma typ av moderna och problemfria upplevelse vid bilköp och service som andra branscher i dag erbjuder, något som framtidens bilkonsumenter tros kräva." Vilka andra brancher skulle det vara?
Kunderna gör allt mer själva digitalt före köpet. Varför överlåta en så så stor del av marginalen på ett återförsäljare som bara levererar ut bilen? Ungefär så går tongångarna.
För övrigt tror jag det är agent-förhållande (som Mercedes gick över till) snarare än återförsäljare som är i planen för Volvo, inte att sälja alla bilar själva.
#1414668
Malmstroem skrev: tis 24 nov 2020, 12:52 Ett exempel är telekom där många har nya telefoner kopplade till sitt abonnemang.

De flesta branscher talar om "outcom based business". Kunden ska bara betala för resultatet, i princip alltid som en tjänst. Hur sedan varan/tjänsten levereras är upp till leverantören. Rolls Royce (flygmotordelen) var en av de första med "Power by the Hour" redan på 1960-talet. Dvs. flygbolagen betalade för hur många timmar de använde motorerna, istället för att köpa motorerna, och sedan betala separat för service. (Flygmotorerna såldes ofta med förlust, vilket sedan togs tillbaka genom riktigt dyr service och "tvingande" uppgraderingar som kostade en hel del för flygbolagen/ägaren av flygplanen).

Det varierar hur långt man kommit i olika branscher, men när det gäller bilindustrin så är det utan tvivel så att fler och fler bilar säljs genom någon typ av leasing. Det är här många biltillverkare vill ha större kontroll. Dels för att kunna kontrollera kostnaderna under bilens hela leasingperiod för att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris (eller högre vinst för samma pris), och även för att kunna hitta ytterligare "produkter" som kan säljas på kunderna under leasingperioden (t.ex. bättre självkörande system, mer effekt i motorn, bättre ljus -- alla exempel finns redan).
Det pratas ju mycket om att man inte ska äga något utan hyra istället, sin bostad, bil, båt, telefon, stereo, tv osv.

Om det blir billigare i längden är jag lite tveksam till.
#1414681
Nej, du har helt rätt att det inte alltid blir billigare i längden.

Det kan bli billigare i längden om både köpare och säljare får samma fördelar i längden. Om du tar RR exemplet ovan -- där var förtjänsten för RR väldigt låg vid försäljning av själva flygmotorerna -- men vinstmarginalen var hög för service. Det fanns i princip ett självändamål att göra servicen dyr, eftersom vinsten ofta var en mer eller mindre fast procentsats av vad servicen kostade. Genom att istället sälja flygtimmar så fick RR mycket större incitament att minska underhållskostnaden.

Det svåra är ofta att hitta en prismodell som är gynnsam både för säljare och köpare. T.ex. privatleasing är ofta dyrare för slutkunden än det skulle vara att köpa bilen privat -- om det nu inte ligger någon kampanj från tillverkaren just för privatleasing. Det finns en riskpremie som måste betalas av någon. Ska privatleasing bli billigare så måste livstidskostnaden ner. Det kan vara en orsak att Volvo tittar på att köpa upp återförsäljare.

En stor orsak för att hitta en mer servicebaserad affärsmodell är att det är lättare för kunderna att koppla kostnaderna till sina intäkter. Det minskar risken för kunderna -- och gör det möjligt för dem att betala lite mer.
#1414695
Det vore ju konstigt av Volvo att kasta bort Bilias nätverk. Är avtalsuppsägningen ett steg i ett uppköp även av Bilia?

Den som köper en ny bil har ju ofta en annan bil som behöver bytas in nånstans, de kommer ju behövas fysiska anläggningar ändå liksom?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]