Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1414719
Just riskpremien är nog det som avhållit mig från att prenumerera på bil. Köper privat och gillar inte riktigt tanken på att om man är rädd om sin bil så är man med och betalar för dom som inte är det.
Förstår till fullo att webben tar över och ersätter för den absolut största delen av alla (Volvo)(företags)bilköpare men det gäller inte mig. Har precis beställt bil (inte av Bilia dock) som jag har för avsikt att köra i 7 år så det blir intressant att se hur en sån som jag passar in (eller tvingas passa in) när det är dags för nästa bil 2027. Men det tar vi då.
Senast redigerad av 1 poscarjr, redigerad totalt 0 gånger.
#1414720
Malmstroem skrev:Det svåra är ofta att hitta en prismodell som är gynnsam både för säljare och köpare. T.ex. privatleasing är ofta dyrare för slutkunden än det skulle vara att köpa bilen privat -- om det nu inte ligger någon kampanj från tillverkaren just för privatleasing. Det finns en riskpremie som måste betalas av någon. Ska privatleasing bli billigare så måste livstidskostnaden ner. Det kan vara en orsak att Volvo tittar på att köpa upp återförsäljare.
Så är det i teorin, nån ska betala för risken. I praktiken används dock privatleasing för priskrig av modeller man vill bli av med eftersom det inte påverkar restvärderna ute på marknaden på samma sätt som kontantrabatter.

Mera ontopic för Bilia så står service för 75% av intjäningen och den delen kommer leva kvar - ett tag. Nybilsköpare tenderar till att serva där de köpt bilen. Både pga serviceavtal men också pga relation med handlaren. Säljer inte Bilia några nya bilar så kommer den delen också att minska framöver. Då återstår bara deras andra märken.
#1414910
gubbstrutt skrev:
Lucif3r skrev:
Erik Å skrev:Framtiden är här! Man shoppar sin nya Volvobil på nätet och hämtar den i närmaste ICA-butik :-D
Givetvis levererad av postnord också ;-)
Så du aldrig får den för de kanske skickar den till bangladesh i stället
Japp! Plus att dom håller den gisslan i flera veckor innan dom behagar informera dig om att du behöver betala en avgift på 50 spänn, och sen ytterligare 2 veckor innan du får hämta den. När du väl får hämta den så ser paketet(bilen) öppnad ut och hastigt ihoptejpad igen med ursäkten "den var så när vi fick den! vi lovar!".

... Nej jag har inte mycket gott att säga om postnord... :bored:
#1415279
Många skriver om att köpa sin bil på nätet och hämta ut den. Med tanke på att 85-90% (vet inte exakt siffra) är tjänstebilar i Volvos fall och där kanske utrustningen väldigt ofta är nån "fleet edition" så kanske bilhandlaren som sådan spelat ut sin roll. Samma sak med privatmarknaden där folk som verkligen äger sin bil minskat avsevärt också med privatleasingens framfart. Även här verkar "klicka på nätet" vara en stor del idag. Frågan är hur man tänker sig marknaden för alla 3-åriga bilar som lämnas tillbaka, export? Stora beg.återförsäljare där 1000-tals bilar ligger till salu och man även här klickar fram rätt modell med utrustning och färg och köper utan att prova?

Hursom så är det en bransch i förändring. Själv föredrar jag att äga min bil själv, köpa kontant, men egentligen är det ganska dumt ekonomiskt sett. Det är ju onekligen en dålig affär att äga en kapitalvara som sjunker i värde.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]