Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1416164
Jag är en av de som Bempo (med viss självinsikt) verkar tycka rätt illa om. Dvs jag arbetar i branschen (dock ej Volvo) med digital försäljning och omvandling av åteförsäljarstruktur och finansprodukter. Utan att vara alltför specifik så vill jag ändå belysa ett antal punkter som förklarar varför branschen omvandlas som den gör. Det är liksom inte så att man sitter och gissar och chansar på att det är en bra ide att omvandla försäljningsstrukturen:

- Kostnaden för marknadsföring, transport, försäljning och lagerhållning som del av bilens slutpris är _extremt_ hög. Vi pratar alltså om i storleksordningen 20%. Produktionen av bilar i dag är i princip så effektiviserad det går, det går inte att få ner kostnaderna så mycket mer. Med pressen att alltid leverera mer för mindre pengar för varje generation - vad ska man försöka effektivera om inte den delen? Om bilen blir 15% billigare (sifforna är exempel men inte helt felaktiga) kan du inte tänka dig att göra mer själv?

- Återförsäljare idag har tämligen dåligt anseende hos kunderna. Man använder inte ord som "råd" för att beskriva upplevelsen efter ett köp. Man använder ord som "lurad".

- 50% provkör inte bilen eller ens modellen de ska köpa överhuvudtaget

- 33% har inte besökt en återförsäljare alls innan de bestämt sig för bilen utan bara tittat digitalt.

- En återförsäljare kan idag inte påverka priset mer än några tusenlappar upp eller ner, priset styrs av centrala avtal och kampanjer. "Prisförhandlingen" idag ligger på ett värde av ett takräcke upp eller ner vid nybilsköp utan inbyte.

- Företagskunder är inte lojala utan den viktigaste faktorn för köp som de själva anger är "få så mycket som möjligt för pengarna". Dvs att göra en bra affär är det viktigaste, att få så mycket som möjligt för sin TCO eller PBB. Det är viktigare än vilken bil det blev.

- Mycket stort intresse för hemleverans av bil. Det är svårt att ta sig till ÅF som ofta ligger långt från city om man inte har bil. (Därav showrooms inne i stans osv)

Andelen köpare som sitter och myser med kataloger och ser bilköpet som en kul upplevelse (dvs personer som finns på Jagrullar) är en mycket liten del av köparkretsen. Den stora försäljningen går på ramavtal med färdigförhandlade priser och paket, privatleasing, hyrbil/demo som sen hamnar hos ÅF osv. Antalet privatköpare som köper 300k> bilar och specar själv är så litet att man nästan kan bortse från den.
#1416191
Fisch skrev:Har väldigt svårt att se att bilarna blir billigare. Detta gör biltillverkarna för att tjäna mer pengar naturligtvis. Syftet med deras verksamhet är att maximera vinsten. Absolut inget annat.
Inte billigare. Mer för pengarna. Avkastningen för biltillverkning idag är väldigt låg och sjunkande.
#1416209
Det beror förvisso till stor del på att enorma pengar läggs på R&D nu. Ett sätt att snabbt öka förtjänsten är att fimpa kostnader, i detta fall återförsäljaren (som ingen ändå kommer sakna). Bilen kommer att kosta lika mycket pengar för konsumenten medan biltillverkaren erhåller en högre vinst. Med vinst kan man återinvestera i R&D. Under rådande omständigheter så måste biltillverkaren vidta åtgärder som ökar intäkterna utan att nödvändigtvis linjärt öka kostnaderna. Ytterligare en tänkbar åtgärd, som kan stå på tur, är att begränsa kundens valmöjligheter gällande extrautrustning.
#1416216
Erik Å skrev:
Fjonsson skrev: tor 03 dec 2020, 16:15 egentligen är det ganska dumt ekonomiskt sett. Det är ju onekligen en dålig affär att äga en kapitalvara som sjunker i värde.
Även om du leasar den så lär du få betala värdeminskningen på något sätt. Plus att leasingföretaget vill tjäna pengar..
Du citerar som en kratta....

Det är alltid kunden som betalar.
#1416265
Fisch skrev:är att begränsa kundens valmöjligheter gällande extrautrustning.
Redan på G. Man gör det tillsammans med övergången till eldrift. Kolla VWs ID-serie, du kan välja färg, fälgar samt nån enstaka detalj. Mer är det inte. Resten kommer i editions/utgåvor. Samma sak med Tesla, 2-3 tillval kan göras på sin höjd utöver version.

Skoda håller intressant nog lite grand emot, Enyaq har en herrans massa paket man kan välja (dock nästan ingen lös utrustning).
#1416272
När det gäller bilar som kostnaden är extra viktig på håller jag med dig. Där vill du standardisera så långt som möjligt. Speciellt med någonting som är så pass nytt som elbilar. Det verkar som om VW har nog så stora problem att få ut en variant av ID, på samma sätt som det inte är direkt smärtfritt för Volvo med XC40 P8 och Polestar 2 (om den nu kan räknas som en Volvo).

När det gäller bilar som är mognare (och ofta lite dyrare) så är jag inte helt säker på att jag håller med dig. Kundorderstyrd tillverkning och en stort antal "options" är numera norm för BMW, Audi, Mercedes -- och även Volvo.

Processen har gått från "standard" -> "masskustomicering" -> "individualisering". Med rätt anpassade system behöver det inte vara dyrare att hantera fler varianter. Jag tror inte att vi går tillbaka. Lågt pris och valfrihet kommer troligen att förväntas i framtiden.

Ovanstående gäller inte bara bilindustrin. I princip alla branscher minskar batchstorlekarna i tillverkning, och produkterna anpassas mer mot kund.
#1416274
Malmstroem skrev:När det gäller bilar som är mognare (och ofta lite dyrare) så är jag inte helt säker på att jag håller med dig. Kundorderstyrd tillverkning och en stort antal "options" är numera norm för BMW, Audi, Mercedes -- och även Volvo.
Sant...hittils. Men EQC skiljer sig. De övriga har ingenting än så länge på marknaden som gett avtryck. XC40 är hittills begränsad. IX3 likaså.

Jag håller med dig att jag hoppas att det ändras. Ingen lust att betala för saker jag inte vill ha. ID4 är dock ruskigt välspecad, finns ingenting jag skulle vilja ha mer än grundutförandet och inget jag tycker är onödigt. Den är en stark kandidat vad gäller nästa bil.
#1416317
När ID4 kommer som fyrhjulsdriven kommer jag att titta närmare på den. Fram till dess är den inte så intressant för mig.

Nu när jag inte fick in en eTron som förmånsbil sitter jag och funderar på om jag vill ha en XC40 P8 istället. Bakhjulsdriven ID4 är inte ett alternativ för mig. Tyvärr är jag inte jättesugen på XC40 i jämförelse med eTron.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen