Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1427605
Bilia finns väl i de flesta halvstora hålor runt om i landet. Vart tar man vägen efter avtalets utgång om man vill originalserva bilen? Lär bli många Volvoägare som då får åka långt för att serva bilen med auktoriserad stämpel. Mitt närmsta alternativ blir Upplands Motor, men det är 12 mil att åka t&r, för en service. Jag kör dessutom till Bilia på under 5 minuter idag.
#1427613
sbf skrev:Bilia finns väl i de flesta halvstora hålor runt om i landet. Vart tar man vägen efter avtalets utgång om man vill originalserva bilen? Lär bli många Volvoägare som då får åka långt för att serva bilen med auktoriserad stämpel. Mitt närmsta alternativ blir Upplands Motor, men det är 12 mil att åka t&r, för en service. Jag kör dessutom till Bilia på under 5 minuter idag.
Man har ju kommunicerat att service och begagnatförsäljning kommer finnas kvar, så i det avseendet lär det inte bli någon förändring.
#1427620
MartinS skrev:Man har ju kommunicerat att service och begagnatförsäljning kommer finnas kvar, så i det avseendet lär det inte bli någon förändring.
Hmm, det hade jag missat. Har man ändrat det ursprungliga beskedet?

"Bilia har den 19 november 2020 mottagit en uppsägning av återförsäljaravtalen, i dess nuvarande form, för Volvo i Sverige och Norge. Uppsägningstiden är två år. Uppsägningen avser både Bilaffären och Serviceaffären för Volvobilar."

[https://ml-eu.globenewswire.com/Resourc ... b7dbf28a3b]
Senast redigerad av 1 sbf, redigerad totalt 0 gånger.
#1427664
sbf skrev:"Bilia har den 19 november 2020 mottagit en uppsägning av återförsäljaravtalen, i dess nuvarande form, för Volvo i Sverige och Norge. Uppsägningstiden är två år. Uppsägningen avser både Bilaffären och Serviceaffären för Volvobilar."
Tror det är serviceavtalsförsäljning som avses. Volvo kan inte ens ta bort Bilias möjlighet att serva om de vill. EU har stadgat att verkstäder som har rätt utrustning SKA få auktorisation. Dock är det ingen som tecknar några serviceavtal vid annat tillfälle än vid köpet så Bilia kommer se en nedgång i sin serviceverksamhet ändå.
#1427674
Lövet skrev: tor 04 feb 2021, 17:57Tror det är serviceavtalsförsäljning som avses. Volvo kan inte ens ta bort Bilias möjlighet att serva om de vill. EU har stadgat att verkstäder som har rätt utrustning SKA få auktorisation. Dock är det ingen som tecknar några serviceavtal vid annat tillfälle än vid köpet så Bilia kommer se en nedgång i sin serviceverksamhet ändå.
På Bilias sida står:
”I Serviceaffären ingår tjänster och koncept för att förenkla bilägandet för kunderna. Det omfattar verkstadstjänster, reservdelar, däckförvaring, bildemontering, butiksförsäljning och e-handel. 2019 utgjorde Serviceaffären 76 procent av koncernens rörelseresultat.”

Utifrån det låter det i mina öron som att det även kan komma att påverka sådant som verkstadstjänster (och således auktoriserad service?) och inte enbart serviceavtalet som sådant.

https://www.bilia.com/erbjudande/serviceaffaren/
#1427678
Deras serviceaffär kommer självdö i princip oavsett vad de gör framöver. Säljer de inga nya bilar tecknas inga serviceavtal. Det är inte gamla bilar som tecknar serviceavtal utan det är i princip uteslutande på nybil. Och innan ni skriker - ja det finns de som tecknar på 36mån mån bilar också, men de är försvinnande få.
#1427680
Lövet skrev: tor 04 feb 2021, 18:29 Deras serviceaffär kommer självdö i princip oavsett vad de gör framöver. Säljer de inga nya bilar tecknas inga serviceavtal. Det är inte gamla bilar som tecknar serviceavtal utan det är i princip uteslutande på nybil. Och innan ni skriker - ja det finns de som tecknar på 36mån mån bilar också, men de är försvinnande få.
Och jag menar på att ”serviceaffären” verkar omfatta mer än bara avtalet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]