Sida 1 av 2

Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: fre 20 nov 2020, 09:33
av VolvoB20
Hej! Jag trodde däcken på släpet måste klara totalvikten av släpet. Men fick höra att eftersom hjulen inte är drivade och släpkärror inte körs så fort så får man överskrida däcken maximala belastning med 10%

Så om kärran tex kräver 96 i belastingsindex för totalvikten kan man montera däck med tex 94 om man inte överskider mer än 10% och det är godkännt vid besiktning/registreing

Upptäcke det när jag kollade fabriksnya släp hos återförsäljare och alla släpen hade för låga belstningsindex.

Hitta inte "lagtexten" bara. någon som vet exakt?

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: fre 20 nov 2020, 19:02
av lennarte
Har aldrig hört om detta, men "rent hypotetiskt borde det vara tvärt om". För det är nog ofta (jag i alla fall) att man lastar mer. I alla fall på "lättare" släp.
Jag har ett "lätt släp" (bromsat 750 kg totalvikt) med 155x13C däck. Och det känns tryggare att veta att däcken verkligen är att lita på, index 84 (500 kg per hjul). Axeln är en 850 kg axel så jag känner mig trygg, även med 700 kg ved på (omkring 2,5 - 3 m³) .... :-o :-(
Lagligt? Njaee, beror på vilket körkort man har :-/ (indraget körkort eller överlast)

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: fre 20 nov 2020, 21:22
av EbbevonVolvo
Min bror klassade om ett släp så att det fick lasta mindre. Detta p.g.a. vad bilen fick dra.
Blev underkänd då däcken hade för HÖG klassning. Han blev tvungen att lägga på däck med belastningsindex som stämde med totalvikten.
Detta för att man inte skulle frestas att lasta för mycket!!
Vet inte om det var bara för att det var en registreringsbesiktning, för när han sedan gjorde vanlig besiktning så kollade dom inte det.
(Han lånade däck för att klara regbesiktningen).
Helt galet...

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: fre 20 nov 2020, 23:18
av Lucif3r
Tycker jag låter väldigt konstigt... Vi har ju rätt stränga regler ang. däck i sverige, så att det någonsin skulle vara ok att överskrida däckens kapacitet låter otroligt i mina öron.

Däcktyp skrivs ju in i registreringen, så att rätt klassade däck ska vara monterade vid reg.bes låter vettigt - men samtidigt fruktansvärt löjligt. Och det var ju en jäkla dum anledning Ebben's bror fick som svar också :-D "Frestas att lasta mer"... jo tjena, som om det skulle ha någon som helst inverkan på vad man lastar på kärran. Lagen är tämligen glasklar - man får inte överlasta en kärra, oavsett om det så sitter däck som klarar 10x mer belastning än kärran.

Personligen anser jag att det är ALLTID bättre att ha däck som klarar mer än vad dom används(eller får användas) till. Att ligga "på gränsen" av däckens kapacitet känns inte bra eller vidare säkert. Säkert jag som är lite nojjig, men iaf...
Mina sommardäck t ex är godkända för högre hastighet("W" - 270km/h) än vad bilen ens kan toppa(hastighetsspärrad på 235km/h) :P Det känns helt enkelt säkrare att ha däck man "vet" klarar all belastning bilen teoretiskt kan utsättas för - även om man i praktiken aldrig någonsin ens skulle närma sig bilens topphastighet.
(Ja, jag är fullt medveten om att belastningsindex och hastighetsindex är 2 helt skilda saker, det var bara ett exempel! ställ ifrån er högafflarna!)

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: fre 20 nov 2020, 23:47
av Cotag
EbbevonVolvo skrev: fre 20 nov 2020, 21:22 Min bror klassade om ett släp så att det fick lasta mindre. Detta p.g.a. vad bilen fick dra.
Blev underkänd då däcken hade för HÖG klassning. Han blev tvungen att lägga på däck med belastningsindex som stämde med totalvikten.
Detta för att man inte skulle frestas att lasta för mycket!!
Vet inte om det var bara för att det var en registreringsbesiktning, för när han sedan gjorde vanlig besiktning så kollade dom inte det.
(Han lånade däck för att klara regbesiktningen).
Helt galet...
Det var inte så att det stod C-däck i regbeviset och att han besiktigade med ett vanligt (även om det uppfyllde lastindex)?

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: lör 21 nov 2020, 07:53
av lennarte
Kollade lite på hastighets och lastindex. Om man väljer ett personbilsdäck i storlek 155x13 då är hastighets index ofta S eller T (180 - 190 km/tim) och lastindex 79 (437 kg) Köper man ett släpvagnsdäck så får du hastighetsindex Q (140 km/tim) men lastindex 85 (500 kg). Det är kanske detta dom menar. Alltså man kan lägga på ett personbils däck på en släpvagn och få det godkänt för man (förhoppningsvis) inte kör med full last i 180 km/tim

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: lör 21 nov 2020, 08:37
av VolvoB20
Har fått ett första svar från en certifierad tekniker som har behörighet att registreringsbesiktiga fordon.

Ja, man lägger på 10% på däckens maximala belastnlngsindex vid registrering eftersom däcken inte är drivande på släpet och man inte kör så fort.

Har de tex index 100 = 800 kg så är det godkänt att regga/besiktiga/lasta 2×800+10% = 1760 kg på vagnen och inte 1600 kg som jag trodde.

Lastindex är totalen av vikt × hastighet x tid.

Mina däck på min XC70 är tex 97Y. Det ska alltså gå att lasta bilen till nästan 3 ton (2920 kg) och ligga i 300 km/h i 10 min (EU) eller 60 min (USA)

Om man är ensam förare och ekipaget bara väger 2 ton så klarar däcken att man ligger i 350 km/h.

Kör man bara 110 däremot kan man lasta mer än 3 ton.

Man hittar uppgifterna i databladet för däcket.

Men för att förenkla det hela för man bara in ett värde vid besiktning/registrering.

Jag skulle dock gärna hitta paragrafen där det står explicit att man därför kan lägga på 10% vid besiktning/registrering.

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: mån 23 nov 2020, 16:49
av mbc
lennarte skrev:Har aldrig hört om detta, men "rent hypotetiskt borde det vara tvärt om". För det är nog ofta (jag i alla fall) att man lastar mer. I alla fall på "lättare" släp.
Jag har ett "lätt släp" (bromsat 750 kg totalvikt) med 155x13C däck. Och det känns tryggare att veta att däcken verkligen är att lita på, index 84 (500 kg per hjul). Axeln är en 850 kg axel så jag känner mig trygg, även med 700 kg ved på (omkring 2,5 - 3 m³) .... :-o :-(
Lagligt? Njaee, beror på vilket körkort man har :-/ (indraget körkort eller överlast)
3 kubik på en 750 vagn :-o :-o
3 kubik ved väger rätt mycket mer än 700kg!!!, 1500-3000kg beroende på hur torrt det är...
Tur att din vagn höll och inte orsakade nån olycka

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: mån 23 nov 2020, 20:41
av lennarte
mbc skrev:3 kubik på en 750 vagn
3 kubik ved väger rätt mycket mer än 700kg!!!, 1500-3000kg beroende på hur torrt det är...
Tur att din vagn höll och inte orsakade nån olycka
Han jag handlar ved av nu är mycket noggrann. Han har egentillverkade "lådor" i stål som rymmer 2.3 m³ huggen ved. När jag köper den har det sjunkit ihop till 2 m³ och veden väger c:a 600 kg och det är precis vad släpet rymmer med förhöjda lemmar med kapell över och nästan lagligt att köra med. Han jag handlade av innan hade storsäckar på 1,5 m³ och då hamnade veden en bit över lemmarna. Axeln är en 850 kg axel och tjänstevikten är 250 kg och är även försärkt i axlarna. Så 1000 kg totalvikt är inga problem, mer än med "lagens långa arm". Däcken är 6 pr och "bär" 500 kg var. Så allt är Ok, utom lagligheten.... :x

Re: Totalvikt som överskrider däckens belastningsindex på släpkärror. Godkänt ?

Postat: mån 23 nov 2020, 21:01
av Steffe3
https://www.skogssverige.se/jag-undrar- ... kubikmeter

Verkar svårt att hamna under 800 kg ens dock, givetvis beroende på vad det var för ved ;p