RWD och FWD kräver helt olika körtekniker för att ta sig fram. Kör man dom "perfekt" så tar båda sig fram lika bra(eller dåligt, beroende på hur man ser på det).
Dom gånger jag fastnat med V70in har mestadels varit "mitt eget fel", samtliga gånger är på min uppfart(rätt brant backe som svänger så där lagom irriterande, utan möjlighet att "ta sats"), då jag kört i "fel spår" för en FWD-bil. Jag kan givetvis skylla på att jag hade RWD från början, och kört i backen X antal gånger med just RWD, och övergången till FWD blev lite bortglömd(speciellt i början hehe). Men faktum kvarstår att hade jag kört "rätt" med FWD så hade jag troligen inte fastnat.
"svänga med hjulen" med FWD har aldrig fungerat för mig på min uppfart, den gräver bara ner sig ännu djupare och/eller spinner på det hjul som går lättast(yey för öppna diffar!). Så mja, enda att göra då är att vackert masa sig upp till huset och hämta grus och skovel
Och det är just exakt i DEN situationen jag anser RWD har fördel, med hjälp av handbromsen för att bromsa bakhjulen och flytta kraften i den öppna diffen.
Det är även mycket möjligt att nyare FWD-bilar är bättre på att kravla sig fram än min -97a. Eller en motorsvagare modell som inte börjar spinna så fort man blåser på gaspedalen
Det bör dock poängteras att så gott som alla som försökt har fastnat på uppfarten/backen i dom förhållandena. Men känns ändock grisigt att man själv fastnat några gånger när man levt med uppfarten i 15år nu
Lustigt nog verkar AWD vara sämst på att ta sig upp. Om det beror på föraren eller AWD-systemen låter jag vara osagt, men "statistiken" av bilar som fastnat pekar mot AWD.
Nu glider vi visserligen rätt offtopic, men är väl en intressant diskution iaf.