Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1409300
frippe64 skrev:sent omsider kröp det fram att han skulle byta bil just på grund av framkomlighetsproblem med bilen, han skulle gå över till 4MATIC.
Det är ju väl känt att bakhjulsdrivna kan vara lite "sladdriga", men det beror nog mest på föraren. Skulle t.ex aldrig ge mig upp i en brant :sick: backe med ett tungt släp med en framhjulsdriven bil i dåligt väder. Planerad körning och 150 kg verktyg baktill så funkar en bakhjulsdriven i alla väder.
#1409354
RWD och FWD kräver helt olika körtekniker för att ta sig fram. Kör man dom "perfekt" så tar båda sig fram lika bra(eller dåligt, beroende på hur man ser på det).
Dom gånger jag fastnat med V70in har mestadels varit "mitt eget fel", samtliga gånger är på min uppfart(rätt brant backe som svänger så där lagom irriterande, utan möjlighet att "ta sats"), då jag kört i "fel spår" för en FWD-bil. Jag kan givetvis skylla på att jag hade RWD från början, och kört i backen X antal gånger med just RWD, och övergången till FWD blev lite bortglömd(speciellt i början hehe). Men faktum kvarstår att hade jag kört "rätt" med FWD så hade jag troligen inte fastnat.
"svänga med hjulen" med FWD har aldrig fungerat för mig på min uppfart, den gräver bara ner sig ännu djupare och/eller spinner på det hjul som går lättast(yey för öppna diffar!). Så mja, enda att göra då är att vackert masa sig upp till huset och hämta grus och skovel :P Och det är just exakt i DEN situationen jag anser RWD har fördel, med hjälp av handbromsen för att bromsa bakhjulen och flytta kraften i den öppna diffen.
Det är även mycket möjligt att nyare FWD-bilar är bättre på att kravla sig fram än min -97a. Eller en motorsvagare modell som inte börjar spinna så fort man blåser på gaspedalen :P

Det bör dock poängteras att så gott som alla som försökt har fastnat på uppfarten/backen i dom förhållandena. Men känns ändock grisigt att man själv fastnat några gånger när man levt med uppfarten i 15år nu :-D
Lustigt nog verkar AWD vara sämst på att ta sig upp. Om det beror på föraren eller AWD-systemen låter jag vara osagt, men "statistiken" av bilar som fastnat pekar mot AWD.

Nu glider vi visserligen rätt offtopic, men är väl en intressant diskution iaf.
#1409398
Jag tycker min 960 med diffbroms drev på väldigt bra i vinterväglag. På den tiden bodde vi längst upp på en ganska brant backe och många gånger fick jag stanna och putta för att få upp framhjulsdrivna bilar (visserligen med öppen diff) , varpå jag själv lätt kom upp. Var det väldigt halt tryckte man på W och då startade lådan på 3:an. Alltid kul om det släppte även då för då hoppade hastighetsmätaren upp i 70-80 km/h direkt. Den gjorde strax över 200 km/h på 3:an kan tilläggas .
#1409479
frasse4 skrev:Jag tycker min 960 med diffbroms drev på väldigt bra i vinterväglag
Joo, så är det. En riktig diff.broms på en RWD (e.v med lite extra vikt bak) det är nog fortfarande överlägset alla moderna elektroniska lösningar. Både AWD och RWD. Det finns en del amerikanska och så förstås Lada som håller kvar 3 diffar och manuell diff.spärr. Vet ej hur Land Rover gör idag. En kompis körde en Defender tills han tröttnade (BMW teknik) och köpte en Dacia Duster och är väldigt nöjd. Han är skogsägare så han har bruk för 4x4
#1410656
Lövet skrev: mån 19 okt 2020, 16:54 x350 och x280 hade härdningsfel på kamaxlarna så det hade inget med service att göra. De var dödsdömda redan när de rullade ut från fabriken. Lyckligtvis är det ganska begränsat till vissa tidiga årsmodeller.

Mellan år 2000 till ungefär 2010 hade Mercedes bedrövligt rostskydd, många är gravt rostskadade vid det här laget.
Ja, de motorerna är dåliga med reservation för att man sålde ganska många x350 med gamla motorn, S-klassen, SL, ML och säkert fler modeller såldes som 350 när de egentligen bara hade en borrad version av den äldre motorn som ofta kallades 320 (men den fanns ju som 240, 280 osv).

Den motorn är alltså bra, M112, medan efterföljaren M273 är ganska problematisk.

M112 byggdes dock bara i 350-version i något eller några enstaka år kring 2004-2005, så de är inte speciellt vanliga.

Jag har haft två S-klass från 2000-talet, en S320 och en S350 men båda med M112, kanonbra bilar med otrolig komfort. Tyvärr rostar de friskt och de är inte lika lätta att äga som en valfri V70 eller liknande, de är mer komplicerade och håller inte riktigt samma kvalitet. En härlig bil, men man ska ju tycka att det är lite roligt att det är en begagnad lyxbil där man själv får köpa delar på nätet och skruva lite om man ska få bra ekonomi i det.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]