Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1404680
Skulle plastsvetsa en spricka som uppkommit på undersidan av takboxen,, trodde jag. Den uppstod vid en skidresa när det blåste storm och den skulle lastas ur. Detta på undersidan på båda sidor av en popnit som håller ett längsgående fäste som håller boxen öppen när man öppnar den (Packline 420L). På plats kunde vi låna en borrmaskin och borra ett hål på varje sida där sprickan slutade och den har inte spridit sig sedan dess.

Men vad väljer jag för nit?

Lurar mellan 12-987 hos biltema
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016806

Eller ska man gå på dessa? https://www.wurth.se/produkter/fastmate ... rt-huvud2/

Niten på bilden är likadan som den som sitter på undersidan där problemet uppstått, den är halt upprostad och alla 3-4st där bör bytas ut
IMG_7415.jpg
IMG_7415.jpg (489.02 KiB) Visad 1024 gånger
IMG_7416.jpg
IMG_7416.jpg (757.88 KiB) Visad 1024 gånger
IMG_7417.jpg
IMG_7417.jpg (754.45 KiB) Visad 1024 gånger
IMG_2245.jpg
IMG_2245.jpg (593.13 KiB) Visad 1024 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1404718
@VolvoB20, Den var rejäl och säkert skonsamt för händerna. Ska om jobbet har en att låna ut först
Användarvisningsbild
av lennarte
#1404723
Jag hade nog inte valt en popnit i rostfritt stål för att nita i plast. Dessa "drar" alldeles för hårt, därav tången på bilden. En "vanlig" aluminium nit (3 eller kanske 4 mm) räcker gott. Lägg gärna en aluminium plåt (1 mm?) smm förstärkning. Stor skalle på plast är inte sämre i alla fall och gärna en passande bricka på motstående sida (om du inte använder en plåt). Det är lite svårt att rekommendera när man inte ser riktigt hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1404732
lennarte skrev: ons 30 sep 2020, 07:40 Jag hade nog inte valt en popnit i rostfritt stål för att nita i plast. Dessa "drar" alldeles för hårt, därav tången på bilden. En "vanlig" aluminium nit (3 eller kanske 4 mm) räcker gott. Lägg gärna en aluminium plåt (1 mm?) smm förstärkning. Stor skalle på plast är inte sämre i alla fall och gärna en passande bricka på motstående sida (om du inte använder en plåt). Det är lite svårt att rekommendera när man inte ser riktigt hur det ser ut.
Det var däeför jag skrev popnit+bricka i rostfritt. Med en stor bricka är det ingen risk att det drar för hårt i plasten.

Hej, ”Råkade” köpa en fd p[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]