Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1404456
Preem säger att man ska satsa på biodrivmedel istället och därför drar tillbka ansökan.

Men innan sade man ju att utbyggnaden skulle vara en del i en framtida övergång till koldioxidneutral biomedlesproduktion. ???

Kommer man lämna in ett ny ansökan nu om att bygga för BIOdrivmedelsproduktion istället nu direkt. Eller drar man bara tillbaka ansökan och bygger inget nytt överhuvudtaget och kör på med fossilolja som innan? Vad tror ni?
#1404461
Ja, vad dom ska göra verkar ju klart redan.

Oljebolaget Preem ska nu i stället satsa på förnybar produktion.
”Preems högsta prioritet är nu att påskynda omställningen genom att påbörja förnybar produktion vid raffinaderiet i Lysekil. En ny ansökan kommer därför att lämnas in under hösten för att möjliggöra storskalig produktion av förnybara drivmedel vid raffinaderiet",
#1404463
StefanN skrev: mån 28 sep 2020, 16:37 Ja, vad dom ska göra verkar ju klart redan.

Oljebolaget Preem ska nu i stället satsa på förnybar produktion.
”Preems högsta prioritet är nu att påskynda omställningen genom att påbörja förnybar produktion vid raffinaderiet i Lysekil. En ny ansökan kommer därför att lämnas in under hösten för att möjliggöra storskalig produktion av förnybara drivmedel vid raffinaderiet",
Spännade, få se om den också kommer överklagas av miljöorganisationerna.
#1404558
Man kan ju hoppas att dom inte bygger ut i något annat land med avsevärt slappare utsläppskrav istället bara..
Dvs, förlorare =Svensk ekonomi och FRÄMST miljön.

Men, det behöver inte alls vara så.
Alternativa bränslen är absolut en del av framtiden, tillsammans med ÖKAT hållbart elframställande, bra batterier och massor av laddare.

Det finns ju inte EN lösning. Det blir många tillsammans. Även om det lite för sällan låter så i debatter, tycker jag.

"Övergångsbränsle" kallas det ofta, och visst, till stor del säkert. Men, batteridrivna elverk kommer nog aldrig finnas. Bara ETT exempel.

Jag tror det vore kontraproduktivt att snöa in på EN lösning nu oavsett förbränningsbränsle eller el.
#1404594
Preem säger ju att man lagt ner projektet = kommer inte bygga någon annanstans.

Batteridrivna elverk finns redan, om än i pyttestorlek (batteri + växelriktare). ;-)

Är helt enig i att man inte ska stirra sig blind på en lösning, det är inte vare sig vettigt eller rimligt.
#1404603
StefanN skrev: mån 28 sep 2020, 17:47 Det verkar ju ligga mycket ekonomi i det hela, Preem verkar ju inte direkt va solida och efterfrågan minskar på deras produkter samt låga världsmarknadspriser inte gynnat dom.
Du har nog helt rätt. Covid-19 pandemin har dragit ned marknaden och det finns inga pengar för utbyggnad helt enkelt, och ingen vet när eller om markanden för motorbränslen återkommer.

Så det har inget med protester eller Greta att göra, det fanns inga pengar kvar för detta helt enkelt.

Frågan är väl om man kan få ihop pengar till förnyelsebar produktion istället, förmodligen behövs stöd och garantier från staten för ingen vågar väl att dra igång ett sådant långsiktigt projekt när det ligger ett hot om att bilar med förbränningsmotor ska förbjudas från 2030. Man vill ju inte stå med en nybyggd anläggning för biobränslen klar samma dag som staten förbjuder bilar med förbränninsmotor som går på biobränslen. Kalifornien ska ju förbjuda bilar med förbränningsmotor från 2035 så då lär det väl bli överskott och prispress på fordonsbränslen.
#1404623
Man borde ju i så fall snarare förbjuda försäljning av fossilt drivmedel istället. Det är inget fel på förbränningsmotorn om den körs på bra drivmedel. Usch vad mycket teaterpolitik det är över detta!

(Gäller inte specifikt Preem utan hela fordonspolitiken framförallt inom EU. Preem har slut på cash.)
#1404629
Absolut, jag skulle inte gråta om det bara fanns E85 att tanka, förutsatt att jag får köra mina "bensin"bilar lagligt med E85 - vilket jag inte kan idag(sen kan vi såklart diskutera hur stora oddsen är att få nedslag för att man kör på E85 istället för bensin, men rätt ska ju vara rätt).

Politiken kring bränslet är inget annat än skrattretande som det ser ut idag. :bored:

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]