Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1403200
Har någon varit med om att en Kina-Dice pltötsligt slutat fungera? Felsökte en bil, nollade koderna och kopplade ifrån, körde sedan en bit. Kopplade sedan in Dice'n igen och sedan dess klagar datorn på att kommunikationsproblem. Har provat flera olika bilar men får samma fel. Skall man beställa en ny eller kan det vara mjukvarurelaterat trots att den fungerat bra i över ett år på den datorn?

Dicen blinkar orange och grönt, men några gånger har den helt plötsligt börjat lysa rött.
#1403234
Tack, jag kan ju testa att installera om drivarna.

Datorn är omstartad femtioelva gånger, kablar/tändning i/ur likaså.. Dessutom under en veckas tid på olika bilar.
#1405070
Haft min kina-dice i ca 9år, har krånglat 2gånger.
då har den plötsligt slutat fungera och lampan på firmware har lyst rött.
ingen firmware version kan hittas i enheten och har då behövt lägga in ny firmware och så har den funkat igen.
#1405076
Aha, kan ju vara värt att testa, var hittar man den firmware som skall in i den? Att uppgradera/lägga in firmware fanns det väl med något program har jag för mig.
#1405128
Nu vet jag inte exakt hur en DiCE är uppbyggd i komponent-väg, men rent generellt så är det inte fruktansvärt ovanligt att mjukvaror/firmware's blir korrupta.
"Kina DiCE" kanske t ex har lite taskig isolation, så en ev. strömspik från OBDII-uttaget slår ut enheten. Det kan även hända om man t ex rycker ur USB-kabeln när enheten jobbar. ...Och ibland händer det till synes av ingen som helst anledning.
#1405134
Du bör ha programmet Dice i startmenyn.
Firmware finns i mappen C:\Program Files\DiCE\Tools\DiCE_x_x_x.mot
MartinS skrev: fre 02 okt 2020, 16:14 Aha, kan ju vara värt att testa, var hittar man den firmware som skall in i den? Att uppgradera/lägga in firmware fanns det väl med något program har jag för mig.
#1405168
Tack! Dicen måste va inkopplad i bilen för att få ström när man uppgraderar firmware eller?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen