- tis 22 sep 2020, 10:34
#1403315
Jag har numera en "modern" E85-bil, en Ford Kuga Ecoboost E85 -20. Tidigare hade jag en Volvo V70 2.0 F -08. I och för sig också en Fordmotor, men det är lite skillnader. V70'n var på 147 hkr och (bara) 190 Nm i vridmoment. Den drog i snitt 1,18 l/mil. Uppmätt vid pump. Manuell låda och jag tankade alltid E85. Färddatorn räknade ju fram en förbrukning som egentligen hände 20 minuter tidigare, ungefär. Och den sa hur långt jag kunde komma på den återstående bränslemängden om jag hade samma körmetod som jag hade haft tidigare.
Den nya bilen skall vi säga direkt, har automatlåda så det är svårt att göra några likvärda jämförelser. Men vi tar det ändå. Det är en 1,5-liters motor. Den har 150 hkr och 245 Nm i vridmoment. Det är naturligtvis en modernare motor. En stor skillnad som jag vet, är att den har direktinsprutning i förbränningsrummet. Det finns naturligtvis en massa andra detaljer, men det är inget som jag vet så här på rak arm. Men en skillnad med färddatorn: Den visar hur mycket bränsle det går åt för just den sekunden. Sedan räknar den om det och säger att "Just nu drar motorn 9,5 liter/100 km"
Vi är ju sedan många år vana vid att tänka "liter per mil" när vi pratar om förbrukningssiffror. I den nya bilen får man göra en snabb omräkning i huvudet, 100 km är det samma som 10 mil. Och den drog (i exemplet) 9,5 liter på 10 mil. Det blir då 0,95 liter per mil vid just det tillfället. Det går att smygköra den under litern om man har en platt landsväg och inte är stressad. 0,6 - 0,7 - 0,8 är inga ovanliga siffror under sådana förhållanden. Den har dessutom den funktionen att motorn stannar om man stannar vid rödljus och annat. Och kom ihåg att detta var automatlåda. Modellen finns i manuell låda och då uppges (jag tror det var Autodata?) 0,65 som genomsnittsförbrukning på både E85 och bf95. Låter nästan som ett tryckfel, men jag har inte sett några andra uppgifter. Tankar också alltid E85 i den nya.
Så det är helt klart en modernare motor än dom 1.8 F och 2.0 F som fanns förut. Det fanns 2.5 Fx i Volvo och dom var mycket starkare, men med en förbrukning därefter också. Sedan fanns det ju en prototyp av VEA-motorn för E85, men den kom aldrig i produktion. Den hade både turbo och kompressor. Det skulle ha varit roligt att jämföra den med alla dom andra.
Och vad jag förstår, så är Ford ensamma på den svenska marknaden med E85-bilar i dag. (?) Om alla politiker och beslutsfattare kunde stå vid sina ord om fossilfritt och "skaka av sig" sin beslutsångest och så hade vi kunnat gå framåt med stora steg mot fossilfrihet till 2030 (eller vilket år dom har sagt?)
Men TS undrade väl om han kunde välja en E85-bil. Eftersom det ändå bara handlar om begagnade köpeobjekt, så välj en F-modell och prova E85. (Och bed en stilla bön om att priset skall sjunka igen) Om det inte är "din grej" så tanka bf95 i stället. Du kan ju köra på båda. FFV = FlexiFuel Vehicle.
Den nya bilen skall vi säga direkt, har automatlåda så det är svårt att göra några likvärda jämförelser. Men vi tar det ändå. Det är en 1,5-liters motor. Den har 150 hkr och 245 Nm i vridmoment. Det är naturligtvis en modernare motor. En stor skillnad som jag vet, är att den har direktinsprutning i förbränningsrummet. Det finns naturligtvis en massa andra detaljer, men det är inget som jag vet så här på rak arm. Men en skillnad med färddatorn: Den visar hur mycket bränsle det går åt för just den sekunden. Sedan räknar den om det och säger att "Just nu drar motorn 9,5 liter/100 km"
Vi är ju sedan många år vana vid att tänka "liter per mil" när vi pratar om förbrukningssiffror. I den nya bilen får man göra en snabb omräkning i huvudet, 100 km är det samma som 10 mil. Och den drog (i exemplet) 9,5 liter på 10 mil. Det blir då 0,95 liter per mil vid just det tillfället. Det går att smygköra den under litern om man har en platt landsväg och inte är stressad. 0,6 - 0,7 - 0,8 är inga ovanliga siffror under sådana förhållanden. Den har dessutom den funktionen att motorn stannar om man stannar vid rödljus och annat. Och kom ihåg att detta var automatlåda. Modellen finns i manuell låda och då uppges (jag tror det var Autodata?) 0,65 som genomsnittsförbrukning på både E85 och bf95. Låter nästan som ett tryckfel, men jag har inte sett några andra uppgifter. Tankar också alltid E85 i den nya.
Så det är helt klart en modernare motor än dom 1.8 F och 2.0 F som fanns förut. Det fanns 2.5 Fx i Volvo och dom var mycket starkare, men med en förbrukning därefter också. Sedan fanns det ju en prototyp av VEA-motorn för E85, men den kom aldrig i produktion. Den hade både turbo och kompressor. Det skulle ha varit roligt att jämföra den med alla dom andra.
Och vad jag förstår, så är Ford ensamma på den svenska marknaden med E85-bilar i dag. (?) Om alla politiker och beslutsfattare kunde stå vid sina ord om fossilfritt och "skaka av sig" sin beslutsångest och så hade vi kunnat gå framåt med stora steg mot fossilfrihet till 2030 (eller vilket år dom har sagt?)
Men TS undrade väl om han kunde välja en E85-bil. Eftersom det ändå bara handlar om begagnade köpeobjekt, så välj en F-modell och prova E85. (Och bed en stilla bön om att priset skall sjunka igen) Om det inte är "din grej" så tanka bf95 i stället. Du kan ju köra på båda. FFV = FlexiFuel Vehicle.