Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Krill0
#1402657
Hej

Chassinumret på bilen har blivit oläsligt. Fick svar från transportstyrelsen att det ska kunna stansas in igen. Frågan är av vem? En vanlig bilmek? Nån som vet?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1402673
Jag tolkar det som att man behöver vissa tillstånd för att få göra det.
Det ska även tillkomma registreringsbesiktning när detta är stansat på nytt, enligt de dokument jag har läst. Dock några år gamla...

Vet inte var du bor, men här är ett exempel: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/66112000
https://besikta.se/globalassets/dokumen ... 180528.pdf
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1402696
Krill0 skrev:Chassinumret på bilen har blivit oläsligt. Fick svar från transportstyrelsen att det ska kunna stansas in igen. Frågan är av vem? En vanlig bilmek? Nån som vet?
Satan det var inte bra. Vad är det för bil o var sitter nummret?
Har bilprovningen sett det redan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1402755
Det finns sedam ganska många år chassienummer på 2 ställen.
För länge sedan när Mercedes compakt modeller var nya var det väldigt trångt i motorrummet på dom 6-cylindriga modellerna. Då sågade vi av balken över kylaren och svetsar dit den igen efteråt om man behövde lyfta ur motorn. Och givetvis satt chassienumret just där. Då räckte det att verkstaden "på heder och samvete" skrev en lapp som visades upp på bilprovningen att det var samma balk som svetsats dit.
av MickeM
#1402814
Det är ju väldigt vanligt att chassienummret är bortrostat på pickuper mm med separat ram.
Våran familjegårds Mazda B2600 drabbades av det.

Nytt nummer fick knackas in, och det gjordes en ursprungskoll på bilen. Tusan vet, om det inte blev en regbesiktining också.

Jag står.med samma dilemma på min Opel från 1970. Lyser man med en lampa från sidan kan man skönja siffrorna.... =knappt läsbart.
Måste fixas före den sista besiktningen.
Vill inte knacka i för att förbättra dom, för det ser bara skumt ut.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1402825
MickeM skrev: Jag står.med samma dilemma på min Opel från 1970. Lyser man med en lampa från sidan kan man skönja siffrorna.... =knappt läsbart.
Måste fixas före den sista besiktningen.
Vill inte knacka i för att förbättra dom, för det ser bara skumt ut.
Det är inte lätt att "knacka in" heller utan ordentligt mothåll på baksidan
Hade en Mazda Pick up - 78 som var hopplöst rostig. Lagade rostskador en månad 3 vintrar i rad, bl.a nästan hela ramen vänster sida. Helt plötsligt fick bilprovningen för sig att leta upp chassienumret. Dom fick för sig att det suttit på den del av ramen jag bytt så dom godkände den inte. Efter mycket letande och många telefonsamtal (detta var före internet) hittade jag det helt oskadat under underredsmassa längst fram på den vänstra ramdelel, den del jag inte bytt. Bilbrovningen hade aldrig tittat på detta nummer utan bara på den popnitade plåten i motorrummet.
av MickeM
#1402841
På fordon med bärande ram, (större SUV, Pickup mfl) är det relativt nytt att nummret ska kollas på både karross och ram.
Förr räckte det med karrossen.
Det är anledningen till att så pass många torskade så plötsligt.

Instansade nummer i motorrummet brukar inte rosta bort. Bättre skyddade.
Utom i fallet med min gamla Opel då där ytrost gjort det svårtydligt. Men den är 50år gammal.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1402862
MickeM skrev:Förr räckte det med karrossen.
Det är anledningen till att så pass många torskade så plötsligt.
Kan så vara, detta bör varit omkring 1993 - 94. Sedan körde jag den till omkring 2003 då den skrotades p.g.a att jag hade för många bilar.
av Krill0
#1403122
Tack för svaren! Besiktningen brukar klaga på att det knappt är läsbart. Själv kan jag inte se vad det står. Mycket annat fix på den nu så jag får se hur jag gör.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]