Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1402632
Hej på er,

Jag behöver få lite klarhet i inkoppling av olika laddboxar innan jag beställer.

Jag ser att de flesta rekommenderar att den skall gå från mätarskåpet, saken är den att de flesta äldre hus har en PEN ledare fram till mätarskåpet. Och laddboxarnas kopplingschemor visar att de skall kopplas in med separat jord och nolla.

I vårat hus har vi PEN ledare fram så jag mailade Garo om deras laddbox som har inbyggd jordfelsbrytare om man kan ha PEN till den, men de säger att den skall ha som kopplingschemat anger Jord och Nolla.

Har ni koll hur era är inkopplade?
#1402641
PEN eller ej. Jord och nolla är väl alltid ihopkopplade i alla fall.

Utanför vårt hus kommer en stor kraftkabel in, vid stolpen är stora jordspett nedgrävda i marken. Både jord och nolla är ju anslutna till de stora jordspetten.

Så vad spelar det för roll att vi har 5 ledare in i huset, en för jord och en för nolla när de ändå är sammankopplade ute i stoplen från el-levernantören?

Kan någon förklara skillnaden.

Det är ju inte så att det är 5-ledare från mitt hus till kraftverket i norrland, det är ju delad jord och nolla hela vägen.
#1402650
Jord och nolla är samma utanför huset. Det är sammankopplat i proppskåpet. Men i huset är det skillt, och ska en jordfelsbrytare fungera måste det vara så. Alla faser och nollan går genom jordfelsbrytare, men jorden gör det inte. Sedan i säkringsskåpet sitter ju en skena för varje fas, en för nollan och en för jorden och där är dom två samman kopplade med en "nollspönningsskruv" som man kan "dela på" nolla och jord vid eventuell felsökning.
I äldre hus utan jordfelsbrytare kan det vara "lite hur som helst".
Lite utanför ämnet
Jag har ett hus från 1972 där alla kablar låg bakom plastlister vid golv och i tak. Efter hand när jag renoverat har jag plockat ner skivorna på innerväggarna och lagt in kablarna i rör i väggarna på en del ställe har jag satt nytt innertak och lagt kablar i rör mellan gamla och nya taket. Det blev riktigt bra och allt funkade. När jag renoverade badrummet lade jag in elektrisk golvvärme och då krävs det jordfelsbrytare. En "riktig" elektriker monterade den (jag har ingen behörighet) och allt funkar fortfarande, efter 25 år... :-D :-D
Sedan i eftehand har jag kompletterat med jordfelsbrytare i garage och förråd där golvvärmen till den inglasade altanen är inkopplad.
Just detta känns bra idag när jag ska ligga ute i trädgården och svetsa ihop 3 mm Cortenplåt som kant mellan gräsmatta och häck. Det är fuktigt på marken och svetsen är en 50 år gammal 3 fas Mig-svets....
#1402653
lennarte skrev: fre 18 sep 2020, 09:13 Jord och nolla är samma utanför huset. Det är sammankopplat i proppskåpet.
Nu var det just i proppskåpet som han skulle koppla in ladduttaget. Och precis som du säger, där är ju nolla och jord sammankopplade där.

Så om han nu kopplar in laddutaget i proppskåpet med en 5 ledare så kommer ju nolla och jord att gå ihop där oavsett. Och jordfelsbrytare är ju inget problem att koppla in där heller.
#1402802
Det var precis som jag misstänkte då. Oavsett vad tillverkarna säger så kopplar nog de flesta ihop nolla och jord i mätarskåpet på samma punkt. För någonstans innan mätarskåpet sitter de ihop ändå. Oftast vid trafon antar jag
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]