Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DonnyL
#1399709
Jag har kikat på laddboxar och läst på en del. Men jag har svårt att se varför jag ska köpa en alls! (Nu satte jag ett vanligt uttag säkrat i 16A och med 4mm2 kabel direkt efter mätartavlan istället)

Intelligensen i den verkar ju även på finnas i bilen
Den sprider (som jag först trodde) inte ut belastningen på tre faser
Jag har mycket svårt att se vad den tillför.


Vad är det jag missar?
av SemiImbecille
#1399751
Som jag förstått det ligger risken i själva kontakten, och schuko är inte gjort för att köra höga belastningar under lång tid.
Dvs börjar kontakten glappa framöver eller om kontakten börjar gå sönder finns det risk för brand.
Skönt med extra säkerhet eftersom man oftast laddar på nätterna när man är hemma och sover.

I fallet laddhybrid så används bara 1 fas men skaffar du en bil med trefasladdare så används alla faserna, nya bilen laddar som sagt 11Kw=3x16A och laddhybriden 1x16A 3,6kW.

Tyckte denna länk sammanfattar skillnaderna ganska bra.
https://www.carcharge.se/news/varfor-sk ... n-eller-la

Rätt billigt också i och med stödet som finns.
av Hemingway
#1399783
Är du elektriker själv?

Är man inte det så kostar ju även en installation av schukouttag pengar, samt att man kan ladda snabbare, få tillgång till statistik (finns ju ofta ändå via bilen), jordfelsbrytare med likströmsövervakning och få uttaget placerat så det sitter där man vill ha det.

Som påtalat så är inte schukouttag anpassat för höga strömmar under lång tid.
av Lövet
#1399784
Jag kör också utan box men har trefas CEE uttag till bilens laddare. Kan inte heller se vad boxen tillför annat än estetik? Det är inte jättesnyggt med en stor klump liggandes på golvet. Laddstyrning via Tibber och bilens egen APP. Jordfelsbrytare sitter i laddaren. Laddboxar installeras såvitt jag förstår det vanligen med 2.5mm2 också så nån skillnad där är det inte heller.
av SemiImbecille
#1399801
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... addningen/

"Schukovarningarna har mött blandade reaktioner i elektrikerkretsar. Somliga är positiva till att det varnas. De har tröttnat på att byta ut brända och smälta uttag."

"En annan falang protesterar och tycker att ”står det 16 A på uttaget så ska det banne mig klara 16 A också”. Många lyfter fram andra elprylar i samma effektklass. Kaffekokare, värmeelement och värmefläktar går ju att mata från Schukouttag ”utan gnäll”."

"– Visst, men jag vet ingen som kör kaffekokaren tio timmar om dygnet 365 dagar om året. Och värmeelement har ofta en termostat som slår på och av, medan värmefläktar brukar kopplas till en byggcentral, och sådana byggcentraler slits snabbt, säger Mikael Carlson."

"– På nyare anläggningar är riskerna normalt mycket små på kort sikt, men ett bilköp är ju sällan kortsiktigt, säger Mikael Carlson."
av Lövet
#1399809
SemiImbecille skrev:"– Visst, men jag vet ingen som kör kaffekokaren tio timmar om dygnet 365 dagar om året. Och värmeelement har ofta en termostat som slår på och av, medan värmefläktar brukar kopplas till en byggcentral, och sådana byggcentraler slits snabbt, säger Mikael Carlson."
Och exakt där visar Mikael Carlsson att han inte har någon som helst aning om hur mycket man laddar en elbil. Med genomsnittlig körsträcka behöver man inte på något sätt ladda bilen i tio timmar per dag. Man blir väldigt trött på såna där gubbar som bara pratar i egen sak. Exempelvis verkar de tro att man sliter ur kabeln med laddningen igång, det gör ingen normalintelligent person. Finns inte ens någon anledning att dra ur Schukon, det räcker att ta kabeln från bilen.
av Lobocut
#1399810
Man får byta vägguttag själv, om man vet hur man gör. Då behövs ingen elektriker.

Känner man sig orolig, då kan man ju byta vägguttaget vartannat år, för att säkerställa att det inte blir utslitet.
av SemiImbecille
#1399830
Lövet skrev: tor 03 sep 2020, 17:42
SemiImbecille skrev:"– Visst, men jag vet ingen som kör kaffekokaren tio timmar om dygnet 365 dagar om året. Och värmeelement har ofta en termostat som slår på och av, medan värmefläktar brukar kopplas till en byggcentral, och sådana byggcentraler slits snabbt, säger Mikael Carlson."
Och exakt där visar Mikael Carlsson att han inte har någon som helst aning om hur mycket man laddar en elbil. Med genomsnittlig körsträcka behöver man inte på något sätt ladda bilen i tio timmar per dag. Man blir väldigt trött på såna där gubbar som bara pratar i egen sak. Exempelvis verkar de tro att man sliter ur kabeln med laddningen igång, det gör ingen normalintelligent person. Finns inte ens någon anledning att dra ur Schukon, det räcker att ta kabeln från bilen.
Jo 10 timmar om dagen är ju en överdrift, dock är ju kraven på vanlig Schuko att dom ska klara 1 timme med max ökad värme på 45grader men inte längre än tid än så. En normal laddning är väl åtminstonde från 2,5 timme och uppåt för en laddhybrid.

Sen finns det ju fortfarande en hel del bilar som saknar styrning så jag tror det förekommer att folk bara sätter i laddaren när dom kommer hem, finns ju uppenbarligen folk som sätter en timer i uttaget också så. ;-)

Kanske vore ett krav att uttaget kontrolleras och godkänns av elektriker, sen kan dom ju betala ut bidrag för det också, alt att försäkringsbolaget har det som krav.

Tror inte heller det är så stora problem utan laddbox om man vet hur elen ser och man vet vad man gör men tror samtidigt många inte har koll på hur deras el och uttag mår, speciellt i äldre hus.

Fick laddbox 3-fas ink laddkabel och installation samt matrial för drygt 4000:- efter bidrag så jag tyckte det var en no-brainer för min del :)
av Lövet
#1399876
Jag instämmer om mycket ovan. Ogillar dock att man dumförklarar, överdriver och skräms istället för att vara lite saklig. "Är ditt hus 50-år gammalt och du har ingen aning om hur kablarna mår? - Köp box". "Bor du i ett nybygge och har koll på din elinstallation - ladda med förstånd och vett".

Har man bara Schuko i garaget skulle jag också installera box men främst då pga att kunna ladda snabbare.
av DonnyL
#1399915
Jag valde att installera ett 3-uttag med inbyggd Schuko. Han satte det 1 meter från tavlan och drog fram 4mm2 kabel. 16a säkring med jordfelsbrytare.

Gick på 2000 allt som allt

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]