Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av luftaren
#1396535
Hejsan, är helt ny på detta inom bilar då detta handlar om min första bil, så ursäkta ifall detta är en konstig eller onödig fråga (har sökt på detta men inte funnit riktigt det jag sökt). Men jag vill byta bromsvätskan på bilen och för detta behöver jag lufta bromsarna.

Jag har köpt ett av biltemas luftningsverktyg (https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031634) men vet nu inte hur jag ska använda detta. I teorin är det väl så att man kopplar reservdäcket till detta verktyg för att få tryckluft, men osäker på hur jag ska göra detta. Reservdäcket har ju en vanlig bilventil, men detta verktyg har inte en matchande ingång utan ser ut som ni kan se på bifogade bilder. Antagligen behöver jag väl köpa någon slags adapter, någon som vet var jag kan hitta en sådan? Tacksam för svar! :-)
IMG-0803.JPG
IMG-0803.JPG (190.83 KiB) Visad 1048 gånger
IMG-0802.JPG
IMG-0802.JPG (220.53 KiB) Visad 1048 gånger
av MickeM
#1396539
Det krävs en kompressor för den där.
Nippeln är en snabbkoppling hane till just tryckluftslang.
Däcktryck om kanske 2.5bar kommer inte att räcka. Det krävs nog flera bar innan den suger ordentligt tror jag.
Står det inte vilket arbetstryck den behöver?

Däcktrycket räcker dock för att trycksätta bromsvätskekoppen så det kommer ut om man öppnar nippeln.

Det finns dom verktyge som suger ur nippeln medelst handpumpande också.

Själv, har jag satt en bilventil i ett bromsvätskelock. Då kan jag trycksätta koppen och bara gå runt och öppna.
Det går att ta tryck från ett däck då, men jag har kompressor.
av luftaren
#1396540
Okej, låter som att jag kanske gjorde ett lite dåligt inköp då. Det står 5-8 bar på förpackningen. Verkar som att jag får tänka om, tack för svaret :-)
av Erik Å
#1396551
MickeM skrev: fre 14 aug 2020, 17:52 Själv, har jag satt en bilventil i ett bromsvätskelock. Då kan jag trycksätta koppen och bara gå runt och öppna.
Det går att ta tryck från ett däck då, men jag har kompressor.
Smart, då slipper man slanta upp oskäliga 307 kr för "Luftman"
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv
Den fungerar annars alldeles utmärkt men jag har kompletterat med en reduceringsventil.
Vill inte ha mer än 1.5 bar, är rädd att bromsvätskebehållaren tar stryk :oops: I däcken (eller kompressorn) har man ju normalt mer än så :-)
Man kan ju iofs stänga av kompressorn då trycket är 1.5 bar
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1396566
Erik Å skrev:
MickeM skrev: fre 14 aug 2020, 17:52 Själv, har jag satt en bilventil i ett bromsvätskelock. Då kan jag trycksätta koppen och bara gå runt och öppna.
Det går att ta tryck från ett däck då, men jag har kompressor.
Smart, då slipper man slanta upp oskäliga 307 kr för "Luftman"
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv
Den fungerar annars alldeles utmärkt men jag har kompletterat med en reduceringsventil.
Vill inte ha mer än 1.5 bar, är rädd att bromsvätskebehållaren tar stryk :oops: I däcken (eller kompressorn) har man ju normalt mer än så :-)
Man kan ju iofs stänga av kompressorn då trycket är 1.5 bar
Eller en manometer med vred som man ställer in på 1.5 bar

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Erik Å
#1396567
GLIZ skrev: fre 14 aug 2020, 22:34 Eller en manometer med vred som man ställer in på 1.5 bar
Ja, jag har monterat en sån här på slangen. Fungerar perfekt.
Vill man motionera kolvarna så kan man öka trycket till ca 2 bar så går de ut av sig själva när man tryckt tillbaka dem. Luftning ca 1.5 bar
manometer.JPG
manometer.JPG (25.42 KiB) Visad 971 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1396568
Eller göra en riktig budgetvariant genom att göra ett hål på slangen, alá pystrimma :P

Alla kompressorer har väl dock reduceringsventil? Kan ju inte vara en speciellt användbar kompressor annars, då verktyg oftast vill ha olika tryck för att fungera optimalt, eller rent av inte gå sönder...
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1396582
Lucif3r skrev:Eller göra en riktig budgetvariant genom att göra ett hål på slangen, alá pystrimma Bild

Alla kompressorer har väl dock reduceringsventil? Kan ju inte vara en speciellt användbar kompressor annars, då verktyg oftast vill ha olika tryck för att fungera optimalt, eller rent av inte gå sönder...
Ja. Oftast. Vissa kompressorer har inte det. Ibland är det bara en "tryckvakt" som bryter när trycket i tanken är nått. Så om man ska använda kompressor till att trycka ut vätska i bromssystemet kan det va bra att montera en manometer. Håller på att bygga en trycktank av en fälg & däck. Har en tryckvakt och en manometer på den. Tryckvakten slår av vid 72 psi och på igen vid 60 psi. Av ca 5 bar på ca 4 bar. Ska ha den till min air brush. Inte lackat med en sådan sedan jag gick billackutbildningen. TS är nybörjare med bilmekande men verkar entusiastisk och kan behöva en puff i rätt riktning som hemmamekare för att kunna göra vissa saker själv. Bytte koppling på min S80 med en kompis till min hyresvärd. Något jag inte trodde jag skulle göra. Kopplingsbyte på S80, nädu-tack.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1396606
Jag renoverade bromsar på en Hyundai I20 -10 innan helgen. Bytte ok och skivor bak och klossar fram. Ett ok hade rostat fast och det hade varit riktigt varmt så byte av bromsvätskan var det läge för. När allt var ihopsatt så sög jag upp så mycket broms vätska jag kunde i behållaren på huvudcylindern och fyllde på ny. Öppnade samtliga luftnipplar och lät det droppa ut. När behållaren börjar bli tom fyller jag på vätska och stänger nipplarna. Luftat och bytt bromsvätska på samma gång utan verktyg eller "trampa på pedalen", förutom en plastflaska med slang
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]