Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1410348
Tompamannen skrev: sön 01 nov 2020, 13:09 Fick bytt slangen till kylsystemet i veckan, tog inte många minuter, gjordes medan jag väntade. Gick väldigt lätt att få tid på Bilia i Gbg, förvånande lätt. Bokade tid på helgen och fick tid på tisdagen. Ofta brukar man få vänta flera veckor.
Jag vet inte hur det förhåller sig, men antar att Volvo betalar hyfsat bra för dessa återkallelser till sina verkstäder, då det läggs uppepå allt annat som kunder lämnar in sina bilar för.
Känns som att de verkligen försöker klämma in återkallelserna så nära inpå bokningstillfället som bara är möjligt.
av Lobocut
#1410364
Tompamannen skrev: sön 01 nov 2020, 13:09 Fick bytt slangen till kylsystemet i veckan, tog inte många minuter, gjordes medan jag väntade. Gick väldigt lätt att få tid på Bilia i Gbg, förvånande lätt. Bokade tid på helgen och fick tid på tisdagen. Ofta brukar man få vänta flera veckor.
Bytt? Vad jag vet så byter man inget, man lägger till en slang, från expansionskärlet till kylaren.
#1410373
fjohan82 skrev:[quote=Tompamannen post_id=<a href="tel:1410334" data-original-title="" title="">1410334</a> time=<a href="tel:1604232544" data-original-title="" title="">1604232544</a> user_id=52555]
Fick bytt slangen till kylsystemet i veckan, tog inte många minuter, gjordes medan jag väntade. Gick väldigt lätt att få tid på Bilia i Gbg, förvånande lätt. Bokade tid på helgen och fick tid på tisdagen. Ofta brukar man få vänta flera veckor.
Fast jag körde bara kalendern på nätet, första lediga tid. Vad det gällde skrev jag efter jag hade fyllt i tiden.

Jag vet inte hur det förhåller sig, men antar att Volvo betalar hyfsat bra för dessa återkallelser till sina verkstäder, då det läggs uppepå allt annat som kunder lämnar in sina bilar för.
Känns som att de verkligen försöker klämma in återkallelserna så nära inpå bokningstillfället som bara är möjligt.[/quote]
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1410470
Perra83 skrev:Jag fick en ny återkallelse igår, R29997 fix med mjukvara och kylkrets för EGR. Något är inte som det ska. Bilen luktar bra illa när motorn kallstartas. Lukten kommer in i kupén. Ändrören blir väldigt sotiga. Alla andra Volvodieslar som jag har haft (3st) har haft rena ändrör. Bilen går bra och inga varningslamor lyser.
R10029 bälteslåset återkallelsen väntar oxå.
Är ändrören skitiga på en bil med partikelfilter så menar jag att filterkärnan är sprucken. Det finns ingen annan väg än genom filtret.
Men det är jag det.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1410566
TommyP86 skrev: mån 02 nov 2020, 03:04
Perra83 skrev:Jag fick en ny återkallelse igår, R29997 fix med mjukvara och kylkrets för EGR. Något är inte som det ska. Bilen luktar bra illa när motorn kallstartas. Lukten kommer in i kupén. Ändrören blir väldigt sotiga. Alla andra Volvodieslar som jag har haft (3st) har haft rena ändrör. Bilen går bra och inga varningslamor lyser.
R10029 bälteslåset återkallelsen väntar oxå.
Är ändrören skitiga på en bil med partikelfilter så menar jag att filterkärnan är sprucken. Det finns ingen annan väg än genom filtret.
Men det är jag det.
Det kan absolut vara så!
Det kanske kan förklara det metalliska rasslet som hörs när man accelererar fullt och har sidorutan öppen. Nu luktar bilen inte heller särskilt gott när man varvar motorn stillastående. Det kom till och med in i kupén idag. Det brukar annars kännas när vi backar ut från garageuppfarten.
Nej ingen dieselvärmare är igång, den luktar inte på det viset.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1410616
Perra83 skrev: mån 02 nov 2020, 20:37
TommyP86 skrev: mån 02 nov 2020, 19:02 Du får glida in under med gummiklubban och provknacka lite.
Bilprovningen kan väl mäta hur mycket dynga bilen släpper ut va?
Det borde dom kunna göra med denna tjänsten: https://www.bilprovningen.se/vara-tjans ... tning.html
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.