Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Pumba1
#1401436
Är det egr fixen som gör att bilen börjar dra kylarvatten?

Jag fick egr åtgärdat för ca 200mil sedan och fick fylla på en halvliter kylarvätska häromdagen då bilen började varna, inte haft det problemet på de andra 17000milen bilen gått så blev oroad över att nått gått sönder.

Jag har med fått R10026 i brevlådan för några veckor sedan
#1401568
Pumba1 skrev: fre 11 sep 2020, 18:36 Är det egr fixen som gör att bilen börjar dra kylarvatten?

Jag fick egr åtgärdat för ca 200mil sedan och fick fylla på en halvliter kylarvätska häromdagen då bilen började varna, inte haft det problemet på de andra 17000milen bilen gått så blev oroad över att nått gått sönder.

Jag har med fått R10026 i brevlådan för några veckor sedan
Kollegan gjorde egr-fixen med påföljd att topplockspackningen gick. Kylsystemet får inte ut luften verkar det som. Om det har med egr-fixen i sig eller okunskap om hur man avluftar kylsystemet ska jag låta vara osagt, men det verkar finnas ett samband iaf. Jag har under mina dryga 30 år som bilägare aldrig tidigare ägt en bil som kräver avluftning av kylsystemet så jag är minst sagt förvånad. Normalt sett så brukar man fylla upp nivån, varmköra så termostaten öppnar och sedan toppa upp nivån. Men det kanske är annat idag? :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1401666
Tompamannen skrev:Normalt sett så brukar man fylla upp nivån, varmköra så termostaten öppnar och sedan toppa upp nivån. Men det kanske är annat idag? :-(
Det beror på. Dom flesta, inkl. (tydligen bara äldre?) volvo, har expansionskärlet som högsta punkt(som det ska vara), och då samlas all luft där - som den ska göra.
Det finns dock bilar som har expansionkärlet lägre än högsta punkt, och då får man en luftficka i kylsystemet där den gör skada. Och är ett h-e att lufta. Finns såklart tricks man kan använda sig utav, t ex lossa expansionskärlet och hålla det upplyft så den blir högsta punkten, eller luta bilen kraftigt för att få expansionskärlet i högsta höjd.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1401811
Med tanke på alla följdfel vid kylsystemsarbeten, exempelvis slangomledningen på egr-kylen, så kan man undra om ens volvos egna rutiner räcker för att undvika luftfickor.
av klirre
#1401820
Spännande att det trillar in återkallelser på löpande band, jag har fortfarande inte fått enda till min V60 D3 -18. Börjar nästan tro att de inte har koll på att jag äger en Volvo...
av Primus
#1401821
Hur mycket kopplat till dieselmotorerna och hur mycket är resten? Verkar ju varit en hel del återkallelser de senaste åren.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1401828
klirre skrev: sön 13 sep 2020, 15:16 Spännande att det trillar in återkallelser på löpande band, jag har fortfarande inte fått enda till min V60 D3 -18. Börjar nästan tro att de inte har koll på att jag äger en Volvo...
Stick in näsan till din ÅF och kolla, tar 2 sekunder att slå fram i datorn om din bil ska in...
Brukar (vad jag har förstått det som) annars vara så att man skickar ut breven i omgångar, så inte tusentals människor ska köa utanför alla verkstäderna samtidigt...
Användarvisningsbild
av Robomat
#1401966
Hej, jag var inne med min V70 D3 2016 -12 000 mil på den här justeringen av EGR kylning och avluftning. Allt frid o fröjd men fyra dagar och ca 4 mil senare tändes check engine och Försämrad motorprestanda. Bilen gick dock precis som vanligt. Bilen har nu stått över helgen och jag ringde pst direkt på måndagen, jag kunde komma förbi så skulle de kolla koder. När jag startar bilen för att åka till verkstaden så lyser inte koden längre... Bra men samtidigt lite oroväckande. Jag skulle dock komma in om det uppstår igen, enligt meken så blåser de rent någon givare i samband med ombyggnad av kylning, denna givare kunde då "ta stryk" sade han? Otroligt tråkigt att dessa vea motorer verkar vara riktiga problembarn, jag har haft 945 -91, V70 2001 och V70 2010 FT men denna D3 är nog sista Volvon för min del :(
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]