Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av emiltaavo98
#1394075
Tjenare, funderar på att införskaffa mig lite extra last utrymme. Har någon erfarenhet av lastbox på dragkrok? Tänkte om det är bättre med förbrukning osv än med takbox? Vad är att föredra har en Volvo xc60 och vad jag förstått så ökar förbrukning ganska mycket med box på taket.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

#1394099
Jag har själv ingen box bakom bilen, och kommer troligen inte att skaffa en. Jag har två bekanta som har dessa. En kör Sharan, och når inte upp till en takbox, och då är en låda på dragkroken ett bra alternativ. Den andra har en Tesla X, och med måsvingsdörrar är takbox inte så praktiskt.

För mig är takbox helt klart att föredra. Fördelarna för mig är att den inte blir inte lika smutsig som en låda bakom bilen, samt att jag får lasta mer. Få bilar får ha mer än 70 kilo på dragkroken.

Dragkulelådor passar på bilar där det är svårt (eller omöjligt som för en Tesla X) att nå en takbox. Förbrukningsmässigt tror jag inte att det blir någon jättestor skillnad. Troligen är en låda bakom bilen bättre, men det beror på hur luftströmmen ser ut. Det är teoretiskt möjligt att en takbox är bättre. ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1394110
Rent tekniskt är ju en box bakom bilen att föredra än en på taket, då en bakom inte ändra aerodynamiken på samma sätt. Dock är ju risken att bilen istället reser sig lite fram med krok-box(iom. extra vikt bak), vilket ev. kan ha ännu större inverkan på väghållningen än en box på taket.
Frågan är då om det öht. är märkbart under normal körning, jag tvivlar på det...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394158
Dottern (har en Mazda 6 - 08) har en massa prylar ned sig när dom är ute och tältar (4 Pers. varav 2 numera nästan vuxna barn. Dom har packat ner sitt ganska stora tält i Biltemas stora vattentäta bag och surrat det på sitt Thule cykelställ. Och dom har takbox också. Man får väl egentligen inte ha mer än 75 kg på taket heller.....
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]