Sida 1 av 2
Är detta riktigt ?
Postat: fre 31 jul 2020, 16:59
av volvoc70cab
Vid senaste besiktningen så gjordes kontrollen av avgasvärden genom att man varvade upp motorn till 3000 r/min. Tidigare så utfördes denna kontroll via ett instrument som kopplades in.Är detta nya direktiv från EU ? Bilen är en Volvo Xc60 diesel.
Re: Är detta riktigt ?
Postat: fre 31 jul 2020, 17:05
av UnleashFusion
Jag hade besiktning idag men jag märkte ingen större skillnad?, Besiktningsmannen denna gång var väldigt noggrant att kolla under bilen än förra året. Provade staget/styrled etc. Besiktningen tog minst 30min, vanligtvis brukar det ta cirka 15-20min
Re: Är detta riktigt ?
Postat: mån 03 aug 2020, 14:46
av volvoc70cab
Kan det bero på att de har mer tid nu under Covid-19 tiden ????
Re: Är detta riktigt ?
Postat: mån 03 aug 2020, 16:53
av UnleashFusion
volvoc70cab skrev: ↑mån 03 aug 2020, 14:46
Kan det bero på att de har mer tid nu under Covid-19 tiden ????
Skulle säga att det beror på hur noggrann besiktningsmannen är, besikta min och fasters bil samtidigt, hennes var klar efter ~15min och under tiden var min på broms-testet fram vid den tidpunkten
Re: Är detta riktigt ?
Postat: tor 06 aug 2020, 08:18
av VolvoB20
Det har alltid varit så. Emissionskontroll sker via OBDII kontakten på nya bilar. Men man kan komplettera med manuell mätning via instument om man vill, tex om OBDII inte funkar, om man misstänker bilen har manipulerad mjukvara eller bara slumpmässigt.
Antalet manipulerade bilar har ökat explotionsartat så vi kan vänta oss allt fler manuella mätningar i framtiden.
Det är väldigt vanligt att folk laddar in crackad mjukvara i bilen som rapporterar fina värden i OBDII kontakten men samidigt spyr ut skitiga avgaser,
Re: Är detta riktigt ?
Postat: tor 06 aug 2020, 11:28
av Lövet
volvoc70cab skrev:Vid senaste besiktningen så gjordes kontrollen av avgasvärden genom att man varvade upp motorn till 3000 r/min. Tidigare så utfördes denna kontroll via ett instrument som kopplades in.Är detta nya direktiv från EU ? Bilen är en Volvo Xc60 diesel.
Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.
Re: Är detta riktigt ?
Postat: tor 06 aug 2020, 17:44
av MickeM
Lövet skrev:
Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.
Utveckla gärna.
Varför skulle man inte kunna varva en automat stillastående?
I N eller P, givetvis.
Jag antar dom inte bränner koppling på manuella för motstånd. Eller?
Re: Är detta riktigt ?
Postat: tor 06 aug 2020, 18:00
av frasse4
En automat frikopplar inte motorn från växellådan som en manuell bil. Så även med växel i P eller N kan det ligga lite friktion mellan kopplingsskivorna och bromsbanden. Exempelvis ZF22 som satt i många Volvo, BMW och Range Rover på - 80 och - 90-talet tålde inte detta och blev förstörda när man gjorde avgastester. Många tillverkare, ex Merca, har ju fortfarande en varvtalsspärr på N och P runt 3000 rpm. Finns säkert automater som klarar detta, men varför chansa

Re: Är detta riktigt ?
Postat: tor 06 aug 2020, 18:46
av Lövet
MickeM skrev:Lövet skrev:
Hoppas bilen är manuell? De får absolut inte varva automatlådor på det sättet.
Utveckla gärna.
Varför skulle man inte kunna varva en automat stillastående?
I N eller P, givetvis.
Jag antar dom inte bränner koppling på manuella för motstånd. Eller?
För att oljan inte cirkulerar på rätt sätt då och upphettas alldeles för mycket. Det är därför Bilprovningen har ett generellt förbud mot att varva diesel automater på opacitetsmätningen. Det har rasat lådor av det. Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.
Re: Är detta riktigt ?
Postat: tor 06 aug 2020, 19:19
av Lucif3r
Lövet skrev:Automater ska kollas enbart med felkodsläsare.
Hmmmm........ Hur tusan gör dom med äldre bilar då, som t ex en 940? Eller en 850? Dom går ju inte mäta via OBDII-uttaget..