Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1394703
Ahh, "före i rotationsriktningen"stod det ju.
Det blir retursidan det.
Tusan också... :oops:

Som sagt, så nej, jag tvivlar mycket starkt på att dom töjer sig betydande. Högst försumbart isf.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394954
Kan vi då enas om att verksta'n satt ihop det en kugge fel? Så jag kan "läsa lusen av honom" när jag träffar honom, han är nära bekant med min svåger så vi stöter på varandra då och då.
av Cox
#1394967
Kan vi göra, kan inte se att en kamrem skulle töja sig. Testa att sätta fast den gamla i ett skruvstäd och dra i skiten rätt stumt skulle jag vilja säga

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1395013
Jag finner det absolut mer troligt att remmen blivit felmonterad. En rem sträcker visserligen på sig med tiden, men inte SÅ mycket. Då skulle den antingen gått av eller börjat konstant kugga över eller liknande otrevligheter om så var fallet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395050
Kommer "osökt" in på nästa fråga, varför "larmar" lnte kamaxelgivaren? Kan man "manipulera" den, hur känslig är den, hur kollar jag den??? Har en VAG felkodsläsare och kollat då och då, det har bl.a annat larmat för felaktig temp.givare för instrumentet (fick t.o.m artikelnr) och krocksensor under passagerarsätet (fick också art.nr). Och så har jag ändrat oljebyte intervallen till 750 mil, så nu blinkar det service när det är dax :-D :-D
Men aldrig fått någon ingikation på att kammarna skulle varit i "fel vinkel".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1395055
Jag har ingen aning om hur passat's styrsystem fungerar, men rent spontant skulle jag säga att "en kugg fel" inte är tillräckligt för att indikera något fel. Har den nå nymodigheter såsom VVT? Kan isf vara att VVT'n har kompenserat tillräckligt för att minimera "problemet".

Men jag halv-gissar mest här... Som sagt vet jag typ inte ett skit om VW :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395074
Lucif3r skrev:. Som sagt vet jag typ inte ett skit om VW
Det var någon som hette Otto som "uppfann" motorn strax efter stenåldern med dagens tideräkning, eller han som fick patentet i alla fall. Benz var nog först med en fungerade bil.... :-) Motorerna i dagens bilar är otroligt lika varandra om man ser per årsmodell. Är någon före med något har alla andra det inom någon årsmodell. Just VVT var väl Toyota först med på - 90-talet om jag mins rätt. Honda hade en "lean burn" motor tidigare än så (med förgasare!!!) Idag har väl alla detta.
4-ventilsteknik och dubbla överliggande kamaxlar fans redan 1904, men det tog lite tid. Messerschmit och Rolls-Royce hade det i flygmotorer på - 30-talet, Enzo Ferrari lika så i racerbilar, efter han slutat som tävlingsförare hos Alfa Romeo.....
Ni blev det lite utanför ämnet igen... Hoppas det stämmer, skriver direkt ur minnet
Frugaans VW har inte VVT.... :x
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]