Sida 1 av 4

Oändligt nyskick på dragkrok

Postat: mån 27 jul 2020, 19:37
av McQueen
Ska montera ny dragkrok imorgon och vill bevara det fina nyskicket. Måla den ännu perfekta ytan med underredsmassa? Skyddsfilm? Alltid ett tjock lager fett på?

Re: Oändligt nyskick

Postat: mån 27 jul 2020, 20:21
av Erik Å
Epoxylack är bäst, hammarlack näst bäst :-)
Biltemas penslingsbara underredsmassa 36-2410 är rätt bra men förblir kladdig på ytan ett antal veckor.
Fett och annat kladd tar man till då det primära rostskyddet är slut :-D Funkar men samlar damm och smuts.. Och måste förnyas regelbundet.

Re: Oändligt nyskick

Postat: mån 27 jul 2020, 20:31
av vjohnj
Låt den ligga kvar i kartong ;)

Re: Oändligt nyskick

Postat: mån 27 jul 2020, 23:31
av McQueen
Erik Å skrev:Epoxylack är bäst...
Typ den här – och sedan svart färg ovanpå (beige dragkrok skulle se lite mysko ut)?

https://www.paintpro.se/farg-ytbehandli ... nent-spray

Re: Oändligt nyskick

Postat: mån 27 jul 2020, 23:40
av Erik Å
McQueen skrev: mån 27 jul 2020, 23:31 https://www.paintpro.se/farg-ytbehandli ... nent-spray
Nä, det där är en primer. Du har ju redan pulverlack gissar jag.
Tror du inte på 2-3 lager hammarlack? ;-) Biltemas är helt okej. Men man får nog matta ner ytan på pulverlacken med en grön kökssvamp först så att färgen fäster bra.
Sen skulle jag ha penslat underredsmassa på skruvskallarna (efter montering) och på framsidans ytterändar där stenskott från bakhjulen landar..

Re: Oändligt nyskick

Postat: tis 28 jul 2020, 04:53
av Nexus
Jag körde Biltemas rostskydd för golv/ hjulhus ?och kroken är fortfarande fin efter många år :-)

Re: Oändligt nyskick

Postat: tis 28 jul 2020, 09:29
av lennarte
Vad är det för vits att hålla den "fin" utanpå när alla vet att dom svåraste angreppen kommmer inifrån? Min dragkrok har en "fin" roströd "patina" efter 32 år, hur länge brukar ni köra med era bilar?
Jag borrade 2 hål i min dragkrok för c:a 25 år sedan när jag rostskyddare min 745-a första gången med olja åt förre ägaren. Jag använde då en blandning av en begagnad linoljebaserad hydraul olja (fick från jobbet) och kallpressad rapsolja. Behandlade bilen ett antal gånger under dom åren han hade den. När jag övertog den bilen hade jag slutat med den verksamheten så den blev inte oljebehandlad på c:a 10 år förren häromåret, då med "vanlig" begagnad motorolja. Fick i våras laga rostskador i golvet båda sidor fram mot tröskellådorna (hjulsprutet från framhjulen), i övrigt finns ingen rost på denna bll. Eller på dragkroken

Re: Oändligt nyskick

Postat: tis 28 jul 2020, 10:42
av McQueen
lennarte skrev:...alla vet att dom svåraste angreppen kommer inifrån.
Rost på bil kommer inifrån – kan du berätta lite om hur det går till, jämfört med rost som kommer utifrån?

Re: Oändligt nyskick

Postat: tis 28 jul 2020, 12:11
av lennarte
McQueen skrev:
lennarte skrev:...alla vet att dom svåraste angreppen kommer inifrån.
Rost på bil kommer inifrån – kan du berätta lite om hur det går till, jämfört med rost som kommer utifrån?
En genomblöt bil torkar ganska snabbt utvändigt (även under, dock inte lika snabbt) men all kondens i balkar och hålrum kan stanna kvar i dagar. Särskillt om bilen står i garage, och definitivt på vintern. Cirkulation på luften och ett bra rostskydd, det är det enda som hjälper. Eller ställa in bilen och aldrig ta ut den ...

Re: Oändligt nyskick

Postat: tis 28 jul 2020, 12:30
av PetePetrol
I carport med andra ord :-)