Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1387108
Hej!

Om du är en av dem som tycker det inte blir någon skillnad mellan olika dieselvarianter (eller olika bensin i bensinbilar) i en dieselbil, kan du klicka bakåt och fortsätta läsa om något annat istället för att ta utrymme med ett "det är ingen skillnad", tack.

On topic ;-) :
Vad är era upplevelser med de olika dieseltyperna?
Jag har kört följande dieselbilar de senaste 5 åren och längre ner är mina upplevelser av olika dieseltyper:
BMW 330D E46 2005 (bytt programvara)
BMW 535D F11 2012 (bytt programvara)
MB C220D 2017
MB E350cdi 2011 (bytt programvara)

Min topplista:
1. Europadiesel, finns t.e.x. i Tyskland: Bäst prestanda, det känns när du går från tom tank Svenskdiesel till en fulltank Tyskdiesel, förbrukningen sjunker också.
2. B0/Blankdiesel (även kallat klardiesel): Utan RME-inblandning, helt klart bäst prestanda av all diesel vi har i Sverige, har även högst energiinnehåll av de dieselsorterna vi har i Sverige, tyvärr är den extremt ovanlig och återfinns generellt bara vid fåtal sjömackar.
3. HVO100: Dieselknorret minskar hörbart, mjukare gång i maskin, men det saknas även lite pulver (vilket energiinnehållet skvallrar om). Ryktas rengöra både katalysator och partikelfilter.
4. B5/B7: Vanliga mackdieseln, B5 innehåller mer energi än B7 då RME-blandningen är lägre, tyvärr väldigt svårt att hitta B5.
5. Preem B7 "evolution", upplever bilen lite slöare och förbrukningen går helt klart upp jämfört med "vanlig" B7.

Jag har inte testat Circle K Miles/HVO100.

Vad är era upplevelser?
#1387117
I övrigt tankar jag nästan bara Preem B7-diesel, har Preem företagskort. Bilen går väl bra, men blir väldigt törstig med husvagnen på. Blir betydligt bättre om jag häller sån där cetanhöjande dieseltillsats i tanken, motorn går mjukare då också.
#1387154
Jag har absolut ingen koll på vad de heter, men generellt går bilen bättre och snålare på den diesel som finns i östra Europa. Ukraina, Moldavien, Rumänien etc har finfin diesel. :-)
Dock räcker det att komma till Tyskland och till viss del Danmark så känner åtminstone jag en skillnad mot i Sverige.
Här hemma tankar jag på Ingo, märker ingen skillnad mellan olika stationskedjor. Den diesel som tankas här hemma är ju redan sömnpillret i jämförelse, oavsett var man hittar den.
#1387322
Snelhest skrev: tor 25 jun 2020, 14:01 Japp, europadieseln är en upplevelse.
Vad kör du för cetanhöjare?
Använder Wynn's då och då.
https://wynns.se/produkter/diesel/supremium-diesel/

Räcker till flera fulla tankar, så priset blir inte så dyrt ändå.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]