Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PetePetrol
#1386248
I instruktionsboken till min frus bil (ej Volvo) står det att man INTE ska använda Automatic Transmission Oil i styrservon, utan riktig servoolja som man köper på märkesverkstan (förstås). Stämmer det att transmissionsolja slår ut servopumpar?
Jag använde nämligen det till min V70 och servopumpen skar i hop några veckor senare. Min bilmek sa då att just till Volvo ska man endast använda Volvos egen servoolja(den gröna). Dock har jag använt transmissionsolja i mina tidigare bilar och det har gått bra. Har min bilmek rätt? Han brukar ha det...
av Bror1777
#1386249
Det ska vara grön chf olja, typ pentosin chf 11s eller annan som möter specifikationen enlig intruktionsBoken . Enklast är väll o köra Volvos egna. Eller köpa chf på någon okq8 mack en sån Grön plåt behållare
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1386251
Röd eller grön varierar... Volvo böt till grön under S/V70-perioden, dvs 97-00. Dock fungerar det typ alltid med vilket som.
Men... Röd och grön får ABSOLUT inte blandas! Då blir det bara sörja av det och servo-haveri är tämligen garanterad inom rätt snar framtid.
av MickeM
#1386337
Kort sagt, man ska ha den oljetyp och klass som rekomenderas av biltillverkaren. Inget annat och oavsett vilken vätska vi snackar om.

Inköpstället däremot, har ingen betydelse och inte heller firmanamnet på förpackningen .
av PetePetrol
#1387850
Nu har jag löst problemet. Det ska vara gul servoolja i bilen. Kollade med märkesverkstad. Tömde ut den gamla oljan(full med partiklar och annat). Den var säkert gul en gång i tiden.

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]