Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1385077
Jag undrar vad som menas med "lågtemperaturfett"
Jag har använt Volvos egna små tuber med lågtemperaturfett till kontaktstycken på min bil.
Dessa tuber är väldigt små och jag undrar om det finns att köpa några andra märken nån annanstans?
Kanske i sprayform? Kanske på tub?

Det ska ju vara ett fett för kontakter.

Biltema hade en rejäl tub med lågtemperaturfett som plockades bort ur systemet för ett tag sen.
Det enda som finns kvar av den är säkerhetsdatabladet.
#1385110
Varför vill du ha lågtemperaturfett? Enda finessen med det är att det inte stelnar i extremkyla, i övrigt så har det förmodligen sämre egenskaper i mer normala temperaturer.. Jag köpte lågtemperaturfett för många år sedan just med tanke på att det skulle klara norrländsk vinterkyla men det torkade ut rätt snabbt.
Skulle i och för sig vara intressant att veta vad som används till flygplan, det är -59C uppe på marschhöjd. Antagligen något jättedyrt litiumfett :-)
#1385178
#1385183
Jag ska använda fettet i kontaktstycket i A-stolpen mellan dörren och karossen. Samt i den ena kontakten i styrenheten för dörren.

Problemet är yttertemperaturgivaren som lever sitt egna liv främst på sommaren.
Jag har rengjort efter förmåga, fettat in, motionerat kontakterna, fettat in.. osv varje år.

Det är ingen permanent fix men det fungerar ju ett tag. Åtminstone på vintern.

På sommaren med högre temperaturer så varierar temperaturen på displayen ganska kraftigt utan att den faktiska temperaturen ändrar sig.

Volvo säger att den permanenta fixen är oftast att byta ut kabelmattan till den version som är guldpläterad för att slippa oxiden/korrosionen som blir. Men den proceduren är väldigt omotiverat dyr :(

Därför så kör jag med konstgjord andning.

Lågtemperaturfett använder jag för att det ingår i Volvos "fix". Men finns det ett bättre fett eller liknande som håller sig bättre än Volvos egna så är jag mer än gärna öppen för det.

Klimatanläggningen fungerar ju inte när temperaturen säger -15 t.ex när det är +21 och soligt väder :)
#1385455
Volvos lågtemperaturfett e bra! Har använt det nästan dagligen i jobbet i 30 år. Har bara för mig att det utgått ur Volvos sortiment? Använder nu istället Försh kontaktfett/batteripolsfett. Är rätt säker på att det är samma.

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]