Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1389595
Jag har både stora och små "sjukvårdssprutor" (frugan jobbar inom vården). Jag använder den stora till ATF-olja när jag byter olja på den hydrauliska tilten på båtmotor. Använder även en när jag blandar 2-T bensin till trädgårdsmaskinerna. Dessa är ganska stora (60 ml), har även en mindre (20 ml) som jag har silikon fett i som jag jag använder till att smörja under gummiskydden i bromsoken. Det funkar inte med nål, viskositet en är för hög så det trycker bort den. Klena plastslangar funkar till dom stora sprutorna.
Sprutorna jag fått är sådana som "bäst före" datumet passerats så dom skulle ändå ha kastats
#1390319
Orfeous skrev: sön 14 jun 2020, 15:17 Jag ska använda fettet i kontaktstycket i A-stolpen mellan dörren och karossen. Samt i den ena kontakten i styrenheten för dörren.
Det är något märkligt här. Lågemperaturfett används ju i saker som rör sig och fettet får inte stelna så det börjar går trögt, Tex inne i reläer och brytare så de inte ska fastna i ett läge om fettet stelnar i -40 tex..

Men om jag har fattat det rätt ska du använda det i kontaktstycken som inte rör sig. Kravet är väl bara att det ska ge så bra kontakt som möjligt och förhindra korrosion. Om fettet inte är lättflytade i -40 sperlar ingen roll alls. Då borde det ju vara bättre att satsa på ett fett som ger maximal leding och skippa lågtemp som prioiterar rörlese i -40. Eller har jag missat något?
#1390371
Fast Volvo är glada för att skicka med lågtemperaturfett till att stoppa in i diverse kontaktdon. Sånt har jag fått med i olika monteringssatser från Volvo. Hur de resonerar där vet jag inte. Kanske att det är lätt att applicera även om det är kallt?
Fett i sig leder inte elektricitet. Den enda nytta det gör i sådana här fall är att hålla fukten, som skapar korrosion (vilket inte heller leder elektricitet bra), borta.
#1390429
Erik Å skrev: mån 13 jul 2020, 18:59
apersson850 skrev: mån 13 jul 2020, 14:33 ..Kanske att det är lätt att applicera även om det är kallt?
Absolut ett plus om man står utomhus och jobbar med bilen när det är -40C (jag är född långt norrut, har gjort det! :-D )

Trodde det bara var skåningarspm stod ute i kylan och skruvar. Trodde alla norrlänningar hade varmgarage :-D ;-) ;-)
#1391530
Då ska vi se!
Vart ute o mekat i ett par timmar.
Rengjort alla kontakter så gott jag kunnat med Oxidrengöring.. även 5-56 för att bli av med rost på några av stiften.
Sprayat o haft mig ordentligt och motionerat in o ut i styrenheten. Avslutat med kontaktskyddsprayen. Den sprayen var ingen höjdare. Köp inte den.. använd något fett istället.
Tog isär kontakten vid A-stolpen också.. fick veta att tydligen är mina kontaktstycken vid A-stolpen utbytta mot den bättre versionen. :) det var ju glada nyheter.
Jag som trodde att de bara hade smort in dessa. Men tydligen var de även utbytta på kampanjen som fanns då från Volvo centralt.

Iaf så verkar yttertemperaturen fungera för tillfälligt. Jag har ju inga halvgrader i skalan utan bara en grad per hack så att säga.
18-20 har det varit.. bytt lite emellan.. men temperaturen har varit lite varierande på olika ställer runt stan och även halvgrader enligt telefonens mätstationer runt stan.

Jag kommer ändå att byta ut styrenheten och backspegeln.

Jag känner att det inte finns någon vits att fortsätta i den här tråden längre.
Syften från början var egentligen att hitta alternativ till volvos lågtemperaturfett. Eller hitta något i större mängder att refilla sprutor eller liknande.
Förch verkar ju vara den närmast volvos egna. De två småtuber jag har har ju gulnat i färgen. Det var ju grönt från början så jag vet inte om det bara är att slänga eller om det fortfarande går att använda trots gula färgen? Tuberna har ju olika artikelnummer och lite olika design. Antar att den ena är en äldre modell och den andra är en nyare. Men de är ganska dyra de där småtuberna. Har för mig de kostade runt 50kr styck.

Ont i fingrarna har jag nu och en del skrapsår av all hårdplast från dörrklädseln.
Nu kan jag inte öppna dörren innifrån dock :( så jag måste dra ner rutan o sträcka ut handen o öppna i handtaget på utsidan. Något omständigt men det funkar :)

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]