Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1384613
Malmstroem skrev: ons 10 jun 2020, 22:54
Lövet skrev:Nu har jag inte siffrorna i huvudet direkt, men är inte också en väldigt stor del av världens elproduktion råoljebaserad? (tyvärr). Dvs även om ALLA bilar skulle köra på el imorgon skulle behovet av olja till energiproduktionen hålla uppe siffrorna i väldigt stor grad. @volvob20
67% av elproduktion globalt kommer från att du eldar upp något. Den stora majoriteten från kol följt av naturgas. Förnybara källor och olja rör sig bara om enstaka procent.
https://www.iea.org/fuels-and-technologies/electricity
Om vi fortsätter köra världen på fossila bränslen så är det ju så klart inga problem med att biprodukterna som bildas räcker till plast/gummi/asfaltproduktion.

Men om vi verkligen är fossilfria till 2050 så lär det ju vara en helt annan situation.
#1384615
Det är svårt (omöjligt?) att spå framtiden.

Jag tvivlar nog på att vi är helt fossilfria 2050. Däremot är det nog troligt att vi använder väldigt mycket mindre fossilbränslen.

Den som lever får se. Om jag är vid liv 2050 är jag 80 år, och har med stor sannolikhet gjort "mitt". :-)
#1384635
Malmstroem skrev: tor 11 jun 2020, 09:14 Jag tvivlar nog på att vi är helt fossilfria 2050. Däremot är det nog troligt att vi använder väldigt mycket mindre fossilbränslen.
Den som lever får se. Om jag är vid liv 2050 är jag 80 år, och har med stor sannolikhet gjort "mitt". :-)
Samma här, men om man driver att Scanraff i Lysekil (Och Cementa på Gotland) ska stängas i förtid och vi ska gå över till elbilar, då bör man ju också ha tänkt igneom var vi ska få plast, gummi, betong och asfalt i från.

Att bara flytta Scanraff och Cementa till Kina och köra på utan rening och så importerar vi allt därifrån är ju ingen global lösning även om det kaske ser fint ut i våra siffor.
#1384690
VolvoB20 skrev: Att bara flytta Scanraff och Cementa till Kina och köra på utan rening och så importerar vi allt därifrån är ju ingen global lösning även om det kaske ser fint ut i våra siffor.
Nej, det blir sämre, för det blir transport på det också.
Men, det är ju så Sverige jobbar med sitt miljöarbete.
Sopa över skiten till nån annan och stoltsera med hur rent det är hos oss! Typ.
#1384756
VolvoB20 skrev: tor 11 jun 2020, 11:52
Malmstroem skrev: tor 11 jun 2020, 09:14 Jag tvivlar nog på att vi är helt fossilfria 2050. Däremot är det nog troligt att vi använder väldigt mycket mindre fossilbränslen.
Den som lever får se. Om jag är vid liv 2050 är jag 80 år, och har med stor sannolikhet gjort "mitt". :-)
Samma här, men om man driver att Scanraff i Lysekil (Och Cementa på Gotland) ska stängas i förtid och vi ska gå över till elbilar, då bör man ju också ha tänkt igneom var vi ska få plast, gummi, betong och asfalt i från.

Att bara flytta Scanraff och Cementa till Kina och köra på utan rening och så importerar vi allt därifrån är ju ingen global lösning även om det kaske ser fint ut i våra siffor.
+1
Addera dessutom att vi måste snabba på tillståndsprocessen för nya gruvor så att vi kan bryta så många metaller som möjligt!
Sverige är en gruvnation! 😀
#1384876
valln skrev: Addera dessutom att vi måste snabba på tillståndsprocessen för nya gruvor så att vi kan bryta så många metaller som möjligt!
Sverige är en gruvnation! 😀
Jobbtillfällen också!

Men i Sverige och andra I-länder är det miljöfarligt, så alla köper in det från mindre nogräknade länder istället.

Alla med hög miljömoral, givetvis

Ungarna som jobbar i gruvorna med bara händer i U-länderna gills ju inte.
(Ironi, givetvis. Fruktansvärt är vad det är)
#1385762
Mark och miljööverdomstolen gav ok till att bygga ut i Lysekil. Nu ligger beslutet hos regeringen. Vi får vä se om MP får bestämma utgången i beslutet från regeringen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -i-lysekil

Försöker förstå vad miljörörelsen tänker om framtiden, läser tex

https://www.naturskyddsforeningen.se/klimat/faq-preem

Det enda jag kan läsa ut är att deras grundisntällning är att vi inte ska åka bilar alls i framtiden, oavsett om de drivs av bensin/etanol eller el,

Inte ett ord om hur vi får fram Färg till elbilen, Plast till elbilar och plast till Northvolts batterifabrik där plast är superviktig för isoaltion, kapsling, behållare, kablar och skydd, eller gummi till däcken på elbilarna, eller asfalt för att elbilarna att köra på. Allt sådan som kommer ut ur ett raffinaderi. Men inte ett ord hur man ser framtiden.

Man önskar ju att mijörörelsen hade ett framtidstänk om hur saker ska funka i framtiden och inte bara är mot allt.
Användarvisningsbild
av EjS
#1386212
Det byggs power-to-x anläggninger i Danmark nu. Bara fylla i ice och köra vidare, energi och effektdensitet är mycket bättre än fyla batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1386405
EjS skrev: lör 20 jun 2020, 21:10 Det byggs power-to-x anläggninger i Danmark nu.
Det låter bra, Så Power-2-X anläggningarna (vad det nu är för något ?) kommer producera plast och färg till elbilar och batteripaket, producera gummi till elbilarnas däck och asfalt så elbilarna har några vägar att köra på. Det låter ju bra nu när vi ska sluta använda fossila källor för att producera dessa. :-D :-D :-D

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]