Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1384429
Jag läser protesterna runt Scanraffs anläggning på västkusten och man säger vi måste sluta med fossila bränslen snarast.

En fråga som då kommer upp är: När man kör raffineringen av oljan så kommer ju inte bara fordonsbränsle ut, bensin, diesel och flygfotogen.

Ur processen kommer ju också gaser som används till att framställa färger, plaster och textilier. det kommer ju ocskå råvaror för gummi till däck och andra gummidetaljer,

Och så komme det ut bitumen som används till att producera asfalt.

Det finns ju ett helt kemi7tekniskt kluster av förtag runt Senunsund/Scanraff som använder alla refraktioner som kommur ur processesn-

Så var ska elbilarna får plast/färg/gummi till däck och asfalt att köra på.

Är framtidenes landsvägar och motorvägar grusvägar på landet och stenläggning i städerna, Och kör vi på järnhjul.

Eller hugger vi ned amazonas och planterar gummiträdsplantor över hela området.

Eller fösvinner elbilar också och vi åker tåg istället.

Eller flyttar vi bara raffianderiet till ett u-land utan rening och köper allt därifrån+

Bara en liten fundering.
#1384432
Bara för att slutar förbränna oljan så tänker jag i alla fall att man inte kommer sluta utvinna den för andra ändamål. Nu har vi kört på asfalt i 100 år, kanske dags för nånting nytt? https://www.plasticroad.eu/en/
#1384436
Lövet skrev: ons 10 jun 2020, 13:16 Bara för att slutar förbränna oljan så tänker jag i alla fall att man inte kommer sluta utvinna den för andra ändamål. Nu har vi kört på asfalt i 100 år, kanske dags för nånting nytt? https://www.plasticroad.eu/en/
Visst kan vi byta asfalt mot plast i vägbanan med båda är ju gjorda av fossila podukter så det är ju ingen större skillnad, vi kan ju säkert ta tjäran från en kolmila med och använda som bitumen i asfalt och få 100% ekologisk asfalt. Men räcker volymerna?

I dagsläget är det ju en balans och nära 100% av beståndsdelarna i den utvunna oljan används i allt från gasolkök, till kläder, färg, plast, bränsle, gummi, asfalt osv. Om man kör vidare med att pumpa olja för allt utom fordosnbränsle kommer man ju få miljarder fat med bensin/diesel/flygfotogen över som kostar multum att reformulera till andra produkter även om det är teoretiskt möjligt,.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1384438
Plasten är nog tänkt att vara återvunnen i de vägarna men precis som du säger - räcker det? När det gäller volymer av råolja misstänker jag att man stänger de minst lönsamma källorna först i takt med att vi behöver mindre. Känns ju rimligt, framförallt eftersom en del av de metoderna (skifferbrytning) är ju särdeles miljövidriga.

Cementvägar finns ju att köra på också, vet inte hur de positionernar sig kostnads- eller miljömässigt jämfört med asfalt
#1384479
Vägbana av återvunnen plast låter ju bra på pappret, men plastdammet som uppstår när plastvägbanan slits, låter ju finemang att få i havet nu när plastpåseskatten i Sverige ser till att det inte kommer i något mera plast.
#1384481
Nu har jag inte siffrorna i huvudet direkt, men är inte också en väldigt stor del av världens elproduktion råoljebaserad? (tyvärr). Dvs även om ALLA bilar skulle köra på el imorgon skulle behovet av olja till energiproduktionen hålla uppe siffrorna i väldigt stor grad. @volvob20
#1384501
Lövet skrev:Plasten är nog tänkt att vara återvunnen i de vägarna men precis som du säger - räcker det? När det gäller volymer av råolja misstänker jag att man stänger de minst lönsamma källorna först i takt med att vi behöver mindre. Känns ju rimligt, framförallt eftersom en del av de metoderna (skifferbrytning) är ju särdeles miljövidriga.

Cementvägar finns ju att köra på också, vet inte hur de positionernar sig kostnads- eller miljömässigt jämfört med asfalt
Cement, eller betong har använts som vägbeläggning tidigare. Problemet var att dom var hala när det regnade. I alla fall betydligt sämre grepp än på asfalt. Problem är till för att lösa, kan det bli någon typ av räfflor som inte orsakar oljud?
#1384502
Mellan Eskilstuna och Strängnäs är det betong under asfalten. Det blev inte bra när de la betongen. Dom försökte slipa vägen . Blev inte heller bra. Så nu är det asfalt på betongen.
#1384521
Cement tillverkas ju av fossil råvara och släpper dessutom ut stora mängder CO2 vid tillverkning. Vi har ju i Sverige beslutat att sluta använda betong och cement vid byggnation av hus, vägar och annat eftersom vi har förbjudit mer cementproduktion i Sverige när vi stoppade ytterligare utvinning på tex Gotland.

För vi kan väl inte ha så sjuk dubbelmoral att vi tänker fortsätta bygga saker i betong och köpa cementen från Kina så alla utsläpp och miljöförstöring sker där.

Eller det är kanske grundbulten i vår miljöpolitik, flytta all vår produktion till Kina och sedan gnäller vi som satan på att det blir utsläpp där borta.
#1384559
Lövet skrev:Nu har jag inte siffrorna i huvudet direkt, men är inte också en väldigt stor del av världens elproduktion råoljebaserad? (tyvärr). Dvs även om ALLA bilar skulle köra på el imorgon skulle behovet av olja till energiproduktionen hålla uppe siffrorna i väldigt stor grad. @volvob20
67% av elproduktion globalt kommer från att du eldar upp något. Den stora majoriteten från kol följt av naturgas. Förnybara källor och olja rör sig bara om enstaka procent.
https://www.iea.org/fuels-and-technologies/electricity

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]