Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1383186
Läser på SVT nyheter, ser ut som man slipper stressa med besiktningen: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... ju-manader
""Fordonsbesiktningar skjuts upp i sju månader
EU inför en rad tillfälliga åtgärder för att stödja transportsektorn under coronakrisen, skriver Dagens Nyheter.
Därför förlängs nu perioden för fordonsbesiktningar med sju månader, gällande fordon som skulle besiktigats mellan 1 februari och 31 augusti 2020.
Enligt DN berörs runt 2,5 miljoner fordon, däribland bilar, tunga lastbilar, bussar och motorcyklar, av de nya reglerna. Men den som vill besiktiga sin bil som vanligt kan också göra det. Även giltighetstiden för bland annat körkort som går ut under samma period förlängs. ""
#1383202
"gällande fordon som skulle besiktigats mellan 1 februari och 31 augusti 2020."

Vad skulle vinsten vara för ägarna av fordonen som skulle varit besiktigade mellan 1 februari och dagens datum då menar man? :-/
#1383221
Lucif3r skrev: ons 03 jun 2020, 22:59 Hm... Kan inte riktigt förstå varför förlängd besiktning ska behövas... Dom har redan åtgärder - ingen fysisk anmälan vid ankomst(bara stå på parkeringen och vänta..), endast varannan port används, och man får absolut inte åka med när dom provkör bilstackaren(vilket irriterade mig en hel del...).
Kanske hos dig, här får man vara nöjd med den port som finns, och betala måste man ju också, så nån kontakt blir det. Sen är det ju faktiskt en hel del i riskgrupperna som också behöver besikta sin bil.
#1383241
Freddy100 skrev:Många svenskregistrerade bilar finns ju oxå utomlands.
Har hört att det finns dem som godkänner ett fordon på distans mot en summa pengar.
Smidigt om man inte kan/orkar åka till Sverige.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1383266
Magnus-B skrev: tor 04 jun 2020, 09:15
Freddy100 skrev:Många svenskregistrerade bilar finns ju oxå utomlands.
Har hört att det finns dem som godkänner ett fordon på distans mot en summa pengar.
Smidigt om man inte kan/orkar åka till Sverige.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Var ett gäng i Malmö som gjorde det men de är bakom lås och bom nu och har fått avsked.
#1383269
Lucif3r skrev: ons 03 jun 2020, 22:59 Hm... Kan inte riktigt förstå varför förlängd besiktning ska behövas... Dom har redan åtgärder - ingen fysisk anmälan vid ankomst(bara stå på parkeringen och vänta..), endast varannan port används, och man får absolut inte åka med när dom provkör bilstackaren(vilket irriterade mig en hel del...).
Är ett EU belsut, besiktningsstationer/körkorstproduktion osv har varit under "Lock Down" i flera månader runt om i europa och utan denna förlängning kunde det kört ihop sig rejält.

Tänk dig om all de som fått körförbud under månsder av utegångsförbud kör till besikningen samtidigt på måndage de öppnar för att kunna ställa på sina bilar igen.. huvva... :-o Kommer nog ta några måander att beta av.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]